ACCES PREMIUM
De ce premium?
SAF-T: Șase sfaturi pentru micile firme care se pregătesc pentru depunerea declarației 406
În procesul de pregătire a implementării fișierului standard de control fiscal (SAF-T), micii contribuabili ar trebui să țină cont de anumite sfaturi ale specialiștilor. Aceste entități sunt obligate să înceapă depunerea declarației 406, la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în ianuarie 2025.
Articolul continuă mai jos
Obligația de a întocmi și a transmite
raportările SAF-T către ANAF, prin formularul 406, intervine, în cazul contribuabililor mici, de la 1 ianuarie, potrivit
Ordinului Fiscului 1.783/2021. În acest context, iată ce ar fi de reținut, conform
Cristinei Săulescu, Partener la Cabot Transfer Pricing.
1. Implementarea înainte de 1 ianuarie asigură o pregătire adecvată pentru raportările SAF-T. Întârzierile nejustificate pot complica lucrurile destul de mult în perioada de grație:
„Din discuțiile purtate în mediul de afaceri, înțeleg că există încă persoane, mici contribuabili, care nu au luat în serios obligativitatea acestor raportări și care încă așteaptă ca termenul pentru această categorie de contribuabili să fie extins, amânat. În astfel de situații, există și riscul ca aceștia să nu fie pregătiți să implementeze programele sau modulele necesare, astfel încât să se poată conforma cu cerința de raportare. Să nu uităm că perioada de grație pentru cei care depun trimestrial se referă doar la prima depunere. Respectiv, până pe 31 iulie 2025, contribuabilii mici vor trebui să depună două declarații SAF-T, dacă depun trimestrial, sau șase declarații, pentru cei care au termenul lunar de depunere. Ceea ce este foarte mult, dacă nu se depun cu regularitate lunar.”2. Conformarea începând din ianuarie înseamnă și evitarea problemelor legate de deconturile precompletate de TVA (perioada de acomodare la sistemul e-TVA se termină la 31 decembrie 2024):
„Dacă implementarea e-TVA, respectiv decontul precompletat de TVA, va urma calea deja pregătită, conform programului anunțat de autorități, în perioada de grație a SAF-T contribuabilii mici trebuie să se aștepte la multiple erori și neconcordanțe în ceea ce privește e-TVA, dacă decid să profite de perioada de grație la SAF-T.”3. Pentru o implementare optimă, e necesară verificarea din timp a programului de contabilitate și a alternativelor disponibile: „Recomandarea mea pentru contribuabilii mici este să se asigure din timp că programul de contabilitate pe care îl utilizează este pregătit pentru aceste raportări, iar, în caz contrar, să caute alternative viabile. Mai mult, trebuie să se asigure că departamentul contabil sau prestatorii externi care le oferă astfel de servicii sunt pregătiți pentru implementarea sistemului de raportare SAF-T. Și aici mă refer inclusiv la modalitatea de înregistrare în contabilitate, în mod corect și în timp util. (...) În mod normal, o firmă mică ar trebui să poată implementa mai ușor SAF-T. Așa cum am menționat, în cele mai multe cazuri, contribuabilii mici utilizează programe de contabilitate care sunt deja pregătite să răspundă cerințelor de raportare SAF-T. Cu toate acestea, în categoria contribuabililor mici nu sunt incluse doar firme cu adevărat mici, ci sunt și entități care utilizează programe de contabilitate implementate la nivelul grupului, car vor trebui «customizate» pentru a putea răspunde cerințelor legale de raportare.”4. Trebuie asigurată o colaborare și mai strânsă cu prestatorii externi: „Sunt foarte multe entități care încă utilizează servicii de contabilitate externe companiei, iar în acest caz colaborarea dintre partea operativă și contabilitate trebuie să fie mai strânsă decât până în prezent, cu o responsabilizare mai mare de ambele părți.”5. S-ar putea să fie nevoie de consultanță externă pentru o implementare adecvată: „Toți cei care nu utilizează programe de contabilitate ale unor prestatori care deja s-au pregătit pentru necesitățile de raportare vor avea nevoie de consultanță externă. Chiar și aceștia s-ar putea să aibă nevoie de consultanță externă, pentru că programul, până la urmă, nu face altceva decât să extragă niște informații pe care tu le introduci. Astfel, devine crucial ca introducerea datelor în contabilitate să urmeze cu strictețe regulile contabile și fiscale, indiferent dacă au sau nu direct legătură cu taxele și impozitele care trebuie declarate și plătite. Odată cu depunerea SAF-T, va fi imposibil să se mai efectueze «reglări» în contabilitate, fără ca acesta să fie sesizate imediat de organele abilitate.”6. Înregistrarea la timp a tuturor operațiunilor înseamnă raportări SAF-T adecvate. Chiar dacă există o perioadă de grație de șase luni pentru SAF-T, eforturile suplimentare pentru înregistrarea la timp a operațiunilor se vor traduce în mai puține bătăi de cap:
„Perioada de grație prevăzută în momentul de față poate părea prea mică pentru contribuabilii mici. Totuși, având în vedere celelalte sisteme care sunt deja funcționale (e-Factura și e-Transport), ar trebui să nu reprezinte o problemă majoră, mai ales că această categorie de contribuabili utilizează, în general, programe de contabilitate care deja sunt «customizate» astfel încât să poată genera raportările necesare în timp util. Bineînțeles că va exista o presiune suplimentară în ceea ce privește înregistrarea contabilă la timp a tuturor operațiunilor, nu numai a celor care au impact în TVA. (...) ANAF a publicat un set de teste recomandate pentru verificarea declarațiilor SAF-T. În general, ar trebui să se verifice corectitudinea preluării informațiilor din sistemul contabil în declarație, dar și corelarea datelor din D406 (declarația SAF-T) cu cele preluate în alte declarații generate automat de sistemul contabil -- sau chiar manual -- și transmise la ANAF. Separat de aceste verificări -- sau chiar înaintea lor --, trebuie să se asigure utilizarea corectă a conturilor contabile, mai ales că au apărut câteva noutăți în acest sens, să se asigure o respectare a principiilor contabile și fiscale la înregistrarea în contabilitate.”Context mai larg: Practic, extinderea raportărilor SAF-T la micii contribuabili este ultima etapă majoră a calendarului de implementare a declarației 406, din moment ce contribuabilii mari și cei mijlocii deja depun formularul din 2022, respectiv 2023.
Citește mai mult despre
SAF-T,
fisier standard control fiscal,
fisier standard audit,
declaratie 406,
contribuabili mici,
firme mici
Specialiști citați în acest articol
Cristina este licențiată în economie a Universității de Vest din Timișoara, membru al Camerei Consultanților Fiscali din România, și activează în această profesie de peste 20 de ani atât în sectorul privat, cât și în cel public din țara noastră.
Experiența ei în sectorul privat constă într-o plajă largă de coordonare și dezvoltare de servicii de contabilitate, asistență de specialitate pe proiecte de fuziuni și achiziții, conformitate și asistență fiscală, consultanță pe problematicile prețurilor de transfer atât la nivel național, cât și regional.
Cristina a lucrat în sectorul public pe o perioadă de 7 ani ca inspector fiscal în cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, plus încă 10 ani în funcții de conducere în sectorul privat.
Ea are o expertiză semnificativă în domeniul prețurilor de transfer, tranzacții transfrontaliere, reorganizări, precum și implicații fiscale în raport cu dreptul român și internațional, oferind servicii profesionale de calitate diverselor corporații multinaționale, bănci și companii locale.
Nu în ultimul rând, Cristina are o vastă experiență ca lector și trainer, ea susținând, din aceste poziții, conferințe și ateliere pe diverse teme din domeniul impozitării locale și internaționale și al prețurilor de transfer.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)