ACCES PREMIUM
De ce premium?
SAF-T: Deși implementarea la firmele mici ar trebui să fie mai ușoară, lucrurile se pot complica
Chiar dacă lucrurile ar trebui să fie simple, pentru contribuabilii mici, atunci când vine vorba de implementarea raportărilor SAF-T, este posibil ca în multe cazuri situația să fie mai complicată și mai greu de gestionat, sunt de părere specialiștii. Micile firme sunt obligate să implementeze fișierul SAF-T începând din ianuarie 2025, ceea ce înseamnă că acestea ar trebui să pună deja lucrurile în mișcare.
Articolul continuă mai jos
„În mod normal, o firmă mică ar trebui să poată implementa mai ușor SAF-T. Așa cum am menționat, în cele mai multe cazuri, contribuabilii mici utilizează programe de contabilitate care sunt deja pregătite să răspundă cerințelor de raportare SAF-T. Cu toate acestea, în categoria contribuabililor mici nu sunt incluse doar firme cu adevărat mici, ci sunt și entități care utilizează programe de contabilitate implementate la nivelul grupului, care vor trebui «customizate» pentru a putea răspunde cerințelor legale de raportare.În plus, sunt foarte multe entități care încă utilizează servicii de contabilitate externe companiei, iar în acest caz colaborarea dintre partea operativă și contabilitate trebuie să fie mai strânsă decât până în prezent, cu o responsabilizare mai mare de ambele părți. Așadar, contrar așteptărilor, cred că implementarea SAF-T la nivelul contribuabililor mici va fi mai dificilă decât la nivelul celorlalte categorii de contribuabili”, a explicat,
într-un interviu recent,
Cristina Săulescu, Partener la Cabot TP.
În majoritatea cazurilor, este posibil ca micii contribuabili să aibă nevoie de
consultanță externă pentru implementarea raportărilor SAF-T, care se vor transmite la Fisc prin declarația 406. Practic, simpla folosire a unui program de contabilitate pregătit pentru SAF-T nu este de ajuns.
„Toți cei care nu utilizează programe de contabilitate ale unor prestatori care deja s-au pregătit pentru necesitățile de raportare vor avea nevoie de consultanță externă. Chiar și aceștia (cei care utilizează programe pregătite pentru SAF-T - n. red.) s-ar putea să aibă nevoie de consultanță externă, pentru că programul, până la urmă, nu face altceva decât să extragă niște informații pe care tu le introduci. Astfel, devine crucial ca introducerea datelor în contabilitate să urmeze cu strictețe regulile contabile și fiscale, indiferent dacă au sau nu direct legătură cu taxele și impozitele care trebuie declarate și plătite. Odată cu depunerea SAF-T, va fi imposibil să se mai efectueze «reglări» în contabilitate, fără ca acestea să fie sesizate imediat de organele abilitate”, a precizat specialista.
În orice caz, recomandabil este ca firmele mici să înceapă deja pregătirile. Implementarea SAF-T este obligatorie de la 1 ianuarie 2025, iar acest termen ar trebui să-i găsească pe contribuabili cât de cât pregătiți, chiar dacă în primele șase luni ale anului va fi o perioadă de grație fără amenzi.
„Personal, aș avea mai multe sfaturi și aș începe cu: nu așteptați amânarea termenului de depunere a SAF-T. Pregătiți-vă din timp. Mai bine să preveniți decât să tratați. Chiar dacă nu este încă obligatoriu să depuneți acest formular, începeți implementarea modulelor necesare. Încercați din timp să generați fișierul și verificați corelarea cu celelalte declarații depuse, precum și cu datele efective din contabilitate. Și, nu în ultimul rând, dacă vedeți că procesul este unul greoi, apelați la sfatul unui specialist care vă poate îndruma în corectarea erorilor sau în îmbunătățirea procesului de generare a D406”, a conchis Cristina Săulescu.
În definitiv, vorbim de ultima etapă majoră a calendarului de implementare a raportării SAF-T, așa cum s-a stabilit prin Ordinul Fiscului 1.783/2021, din moment ce contribuabilii mari și cei mijlocii deja depun formularul din 2022, respectiv 2023.
Citește mai mult despre
SAF-T,
fisier standard audit,
fisier standard control fiscal,
declaratie 406,
contribuabili mici,
firme mici
Specialiști citați în acest articol
Cristina este licențiată în economie a Universității de Vest din Timișoara, membru al Camerei Consultanților Fiscali din România, și activează în această profesie de peste 20 de ani atât în sectorul privat, cât și în cel public din țara noastră.
Experiența ei în sectorul privat constă într-o plajă largă de coordonare și dezvoltare de servicii de contabilitate, asistență de specialitate pe proiecte de fuziuni și achiziții, conformitate și asistență fiscală, consultanță pe problematicile prețurilor de transfer atât la nivel național, cât și regional.
Cristina a lucrat în sectorul public pe o perioadă de 7 ani ca inspector fiscal în cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, plus încă 10 ani în funcții de conducere în sectorul privat.
Ea are o expertiză semnificativă în domeniul prețurilor de transfer, tranzacții transfrontaliere, reorganizări, precum și implicații fiscale în raport cu dreptul român și internațional, oferind servicii profesionale de calitate diverselor corporații multinaționale, bănci și companii locale.
Nu în ultimul rând, Cristina are o vastă experiență ca lector și trainer, ea susținând, din aceste poziții, conferințe și ateliere pe diverse teme din domeniul impozitării locale și internaționale și al prețurilor de transfer.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)