ACCES PREMIUM
De ce premium?
Practica ANAF de a monitoriza declarațiile SAF-T și a notifica firmele despre problemele din aceste formulare va continua pe termen lung
În prezent, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) monitorizează activ fișierele SAF-T trimise de contribuabili și, dacă sunt găsite greșeli sau date lipsă, transmit notificări pentru semnalarea problemelor ce trebuie rezolvate. Important de știut este că această practică a ANAF nu este una temporară, ci va continua pe termen lung.
Articolul continuă mai jos
La începutul anului curent, ANAF informa că,
dacă identifică declarații 406 incorecte sau incomplete, atenționează firmele că e nevoie de modificări la fișierul SAF-T înainte de a decide să aplice sancțiuni. Scopul este, în esență, ca datele care ajung la autorități să fie cât mai bune, pentru că de ele depinde, în bună măsură, cum se derulează relația contribuabili - ANAF.
În acest context, redacția noastră s-a interesat dacă această practică a ANAF este doar una temporară, care se derulează numai în perioada de implementare a fișierului SAF-T la contribuabili (2022 - 2025). Răspunsul autorităților este că
practica va fi continuată pe termen lung.
„Având în vedere obiectivele strategice ale ANAF cu privire la digitalizarea formularelor și declarațiilor fiscale, Agenția își propune ca depunerea declarațiilor SAF-T să îndeplinească atât condițiile de formă a datelor, cât și de consistență a acestora. Monitorizarea ANAF a declarațiilor depuse de contribuabili se face periodic de către persoane desemnate, iar notificarea contribuabililor cu privire la consistența informațiilor cuprinse în D406 (SAF-T) va fi întocmită pe termen lung.Obiectivul ANAF este de digitalizare a formularelor și declarațiilor care se depun de către contribuabili, importantă în acest proces fiind transmiterea unor declarații SAF-T corecte și complete. Prin monitorizarea declarațiilor SAF-T se urmărește: eliminarea unor posibile erori apărute în procesul de conformare fiscală a contribuabililor; migrarea activității organului de inspecție fiscală de la sediul contribuabililor la sediul organului fiscal; debirocratizarea activității de administrare fiscală; simplificarea relației contribuabililor cu ANAF”, a declarat, pentru avocatnet.ro,
Sabina Zereș, Șeful Serviciului Comunicare, relații publice și mass media din cadrul ANAF.
Însă această practică preventivă (sau poate chiar sancționarea) este adaptată în funcție de mărimea contribuabilului, riscul fiscal sau alt criteriu important? Cel puțin în momentul de față, răspunsul este nu.
„Menționăm că nu va exista o abordare diferită din partea ANAF din punct de vedere al regimului de notificare și sancționare a contribuabililor”, a punctat Sabina Zereș.
De altfel, reprezentanții ANAF au mai atras atenția și cu alte ocazii cât de important este ca firmele să transmită date corecte în declarații, deoarece
acest aspect va conta enorm mai ales începând din 2026, de când va fi implementat în practică sistemul de clasificare și administrare în funcție de riscul fiscal.
În prezent, obligația de a face raportarea SAF-T se aplică contribuabililor mari (începând din 2022) și mijlocii (începând din 2023), potrivit calendarului stabilit prin
Ordinul ANAF 1.783/2021. Contribuabilii mici vor intra „în horă” abia din 2025.
Citește și: ANAF se pregătește de actualizarea listelor contribuabililor, care trebuie făcută până pe 10 decembrie.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)