ACCES PREMIUM
De ce premium?
Ajustarea TVA-ului pentru facturile neîncasate de 12 luni de la persoanele fizice, aplicabilă abia din 2022
De la 1 ianuarie 2021, comercianții și prestatorii de servicii pot reduce baza de impozitare a TVA-ului atunci când au facturi neîncasate, de la persoanele fizice, de cel puțin 12 luni. Însă, având în vedere acel termen minim de 12 luni, specialiștii atrag atenția că facilitatea devine efectiv disponibilă abia la începutul anului 2022.
Articolul continuă mai jos
„În domeniul TVA sunt două modificări interesante de urmărit pentru 2022, deși ele vin de undeva de la sfârșitul anului 2020. În domeniul creanțelor neîncasate, va intra practic în vigoare posibilitatea de a ajusta TVA-ul, adică a reduce baza de impozitare, pentru creanțele neîncasate asupra persoanelor fizice mai vechi de 12 luni. Această prevedere a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2021, dar, având în vedere termenul de 12 luni, practic ajustarea va fi posibilă doar din 2022. Să sperăm că nu vor interveni aici surprize”, a atenționat
Alexandru Aparaschivei, Partener la NNDKP, la
o conferință de fiscalitate organizată miercuri.
Concret, ne referim la
reducerea bazei de impozitare „în cazul în care contravaloarea totală sau parțială a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu a fost încasată de la beneficiarii persoane fizice în termen de 12 luni de la termenul de plată stabilit de părți, ori în lipsa acestuia, de la data emiterii facturii, cu excepția situației în care furnizorul/prestatorul și beneficiarul sunt părți afiliate”, după cum a stabilit Legea 296/2020.
Ajustarea
se poate face în cinci ani de la data de 1 ianuarie a anului de după cel în care a intervenit termenul de plată sau al emiterii facturii, însă numai dacă prestatorul de servicii sau comerciantul dovedesc faptul că s-au luat măsuri pentru recuperarea datoriilor.
Legea amintită stabilește că prevederile de mai sus intră în vigoare la 1 ianuarie 2021. Totodată, în actul normativ e specificat că regulile se aplică pentru creanțele al căror termen de plată stabilit de părți ori, în lipsa acestuia, data emiterii facturii, intervine începând cu data de 24 decembrie 2020.
Referitor la acest subiect, mai este important de știut că, în situația în care creanțele au fost vândute recuperatorilor, ajustarea bazei de TVA devine imposibilă.
„În măsura în care creanța a fost vândută către o societate de recuperare, de principiu, vânzătorul, cel care a avut inițial creanța, nu mai poate beneficia de ajustare. De principiu, nu se mai poate face ajustarea nici la cel care a cesionat-o, nici la cel care a cumpărat-o”,
a declarat la începutul anului Costin Manta, Director la Departamentul de asistență fiscală și juridică al EY România.
Totuși, specialistul opinează că există o șansă dacă vânzătorul creanței și recuperatorul anulează tranzacția. În acest caz, comerciantul sau prestatorul de servicii reintră în posesia creanței și ar putea, teoretic, să ajusteze baza de TVA.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.