ACCES PREMIUM
De ce premium?
De la 1 ianuarie 2021
Baza de impozitare a TVA-ului poate fi ajustată în cazul facturilor neîncasate în 12 luni de la persoanele fizice
La articolul 287 din Codul fiscal, cel care face referire la reducerea bazei de impozitare a TVA-ului, s-a introdus recent o nouă facilitate pentru comercianți și prestatorii de servicii, valabilă de la 1 ianuarie 2021. Mai precis, aceștia pot reduce baza de impozitare atunci când au facturi neîncasate, de la persoanele fizice, de cel puțin 12 luni, conform unei noi legi.
Articolul continuă mai jos
Mai precis, vorbim de
reducerea bazei de impozitare „în cazul în care contravaloarea totală sau parțială a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu a fost încasată de la beneficiarii persoane fizice în termen de 12 luni de la termenul de plată stabilit de părți, ori în lipsa acestuia, de la data emiterii facturii, cu excepția situației în care furnizorul/prestatorul și beneficiarul sunt părți afiliate”, așa cum prevede
Legea 296/2020 la articolul
I, punctul
159.
Ajustarea se poate face
în cinci ani de la data de 1 ianuarie a anului de după cel în care a intervenit termenul de plată sau al emiterii facturii, însă numai dacă prestatorul de servicii sau comerciantul
dovedesc faptul că s-au luat măsuri pentru recuperarea datoriilor.
„Ajustarea se efectuează în termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a intervenit termenul de plată stabilit de părți, ori în lipsa acestuia, a anului următor celui în care s-a emis factura. Ajustarea este permisă numai în cazul în care se face dovada că s-au luat măsuri comerciale pentru recuperarea creanțelor de până la 1.000 lei, inclusiv, respectiv că au fost întreprinse proceduri judiciare pentru recuperarea creanțelor mai mari de 1.000 lei.Ajustarea este permisă chiar dacă s-a ridicat rezerva verificării ulterioare, conform Codului de procedură fiscală. Prin efectuarea ajustării se redeschide rezerva verificării ulterioare pentru perioada fiscală în care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adăugată pentru operațiunea care face obiectul ajustării”, este explicat în document.
Dacă
ulterior ajustării se încasează sume aferente facturilor respective, noua lege prevede că ajustarea se anulează:
„În cazul în care, ulterior ajustării bazei de impozitare, sunt încasate sume aferente creanțelor respective, se anulează ajustarea efectuată, corespunzător sumelor încasate. Ajustarea efectuată se anulează, în cazul creanțelor mai mari de 1.000 de lei, dacă furnizorul/prestatorul renunță la procedurile judiciare întreprinse până la emiterea unei hotărâri definitive.”Potrivit articolului
VII al Legii 296/2020, prevederile de mai sus intră în vigoare la
1 ianuarie 2021. Totodată, la articolul
IV al actului normativ este specificat că regulile se aplică pentru creanțele al căror termen de plată stabilit de părți ori, în lipsa acestuia, data emiterii facturii, intervine începând cu data de
24 decembrie 2020.
Atenție! De la 1 ianuarie 2021,
tratamentul fiscal al facturilor neîncasate se modifică, la impozitul pe profit: ștergerea datoriei se deduce integral.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.