Microgranturile de până la 2.000 de euro pe care IMM-uri, PFA-uri și alți potențiali beneficiari vor putea să le ceară în curând ca formă de ajutor de stat nu pot fi folosite ulterior chiar în orice scop. Procedura, adică Ordinul MEAT nr. 1642/2021, cuprinde o listă de cheltuieli eligibile și câteva referiri exprese la tipuri de cheltuieli neeligible.
Partea bună e că printre cele eligibile se află și datoriile la stat - la bugetul statului, mai exact. Vorbim de taxe și impozite, inclusiv contribuțiile sociale și cea asiguratorie de muncă, impozitul pe dividende, pe venitul microîntreprindelor, impozitul pe profit și alte obligații de plată la bugetul de stat (de exemplu, aici ar putea intra și diverse obligații de mediu). La PFA, II și IF, potrivit procedurii, sunt eligibile și dările fiscale pe CNP. Cheltuiala cu TVA-ul este eligibilă dacă este nerecuperabilă.
Totuși, nu sunt eligibile taxele și impozitele locale și nici amenzile.
Care e riscul dacă banii sunt folosiți în alte scopuri? Beneficiarii vor trebui să-i dea înapoi, plus dobândă. „Beneficiarii de microgranturi vor da o declarație pe proprie răspundere în aplicația de înscriere prin care își vor asuma faptul că utilizarea microgranturilor în alte scopuri decât cele prevăzute de prezenta ordonanță de urgență atrage după sine recuperarea ajutorului de stat acordat împreună cu plata accesoriilor pentru recuperarea ajutorului de stat”, prevede procedura. Se vor face controale inopinate la beneficiari pentru a se urmări, printre altele, modul de cheltuire a banilor.
Există totodată și un termen-limită de cheltuire a banilor: 90 de zile. „În termen de maxim 90 de zile din momentul plății ajutorului financiar către beneficiar, acesta are obligația efectuării cheltuielilor (...) în același termen de maxim 90 de zile din momentul încasării ajutorului financiar de către beneficiar, acesta are obligația încărcării în aplicație a facturilor, documentelor de plată și raportului de progres (Anexa 8), sub sancțiunea recuperării ajutorului acordat. În cazul în care MEAT/AIMMAIPE constată că aplicanții nu depun documentele prevăzute la 6.7.(3), sau nu transmit contractul de finanţare semnat până la termenul limită prevăzut în prezenta procedură, aceștia vor primi decizie de respingere, transmisă automat de către aplicație, sau, după caz, este declanșată procedura de recuperare a ajutorului acordat împreună cu dobânzile aferente”.
Înscrierea propriu-zisă pentru accesarea microgranturilor se va face începând cu 25 octombrie și se va desfășura pe o perioadă de 30 de zile.