De la începutul pandemiei, s-au succedat numeroase măsuri ce vizează activitatea firmelor și, implicit, raporturile de muncă. În mare, însă, regulile de sănătate și securitate în muncă date în contextul COVID-19 au rămas aceleași - le enumeram într-un material de sinteză recent publicat pe avocatnet.ro.
Obligațiile privind triajul epidemiologic, dezinfectarea spațiilor, distanțarea angajaților, procedurile în cazul unor angajați depistați cu COVID-19, portul măștii în birouri ș.am.d. Alte obligații au cunoscut perioade de relaxare ori s-au modificat în funcție de incidența cazurilor sau de numărul celor vaccinați în birouri.
Toate măsurile impuse însă în zona de SSM vizează angajatorul - dacă salariații acestuia nu respectă procedurile interne privind prevenirea infectărilor la birou, vorbim deja de raportul dintre firmă și angajat, unde lucrurile pot fi tranșate prin reținerea și cercetarea unor abateri disciplinare.
În cazul unui control, angajații nu pot fi trași la răspundere pentru că, de pildă:
- firmele nu au dispus trecerea la telemuncă ori munca în ture, deși ar fi putut să o facă și, fiind vorba de firme cu peste 50 de angajați, obligația era prevăzută de Legea 55/2020;
- nu sunt dezinfectate măcar săptămânal spațiile, nu sunt realizate culoare speciale de acces în incintă;
- nu există distanțare socială, deși ar fi fost posibilă;
- după depistarea unor cazuri de COVID-19, angajatorul le cere contacților direcți să vină la muncă, deși aceștia ar trebui să stea acasă;
- nu este impus portul măștii, deși în incintă sunt și salariați nevaccinați;
- firma nu impune verificarea certificatului verde clienților, deși legea obligă la acest lucru.
Comentarii articol (1)