avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 470 soluții astăzi
Acasă Subiect: stare de alerta
Subiect: stare de alerta
ACCES PREMIUM

UPDATE Din 23 iulie, solicitarea intrării în procedura insolvenței redevine obligatorie pentru firmele aflate în stare de insolvență

Alexandru Boiciuc în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
21 Iulie 2023 | 2 | 6868 | Timp de citire: 4 min.

Anumite reguli speciale pentru insolvențe, care s-au aplicat în timpul stării de alertă, au fost reintroduse prin lege pentru încă un an. Printre prevederile actului normativ se numără și ideea ca solicitarea intrării în procedura insolvenței să fie opțională (din nou) pentru datornici, însă prevederea urmează să expire la finalul zilei de 22 iulie, astfel că solicitarea va fi obligatorie din nou începând cu 23 iulie. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Starea de alertă, ridicată acum un an

UPDATE Expiră măsurile speciale pentru relaționarea cu ONRC. Din 9 martie, programul la ghișee va fi de luni până vineri între orele 9 și 13

avocatnet.ro în Aspecte juridice
8 Martie 2023 | 4 | 10038 | Timp de citire: 2 min.

Deși starea de alertă a „expirat” acum un an, firmele și persoanele fizice au continuat să relaționeze în condiții speciale cu Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC). Totuși, măsurile acestea „expiră” și ele acum, context în care ONRC anunță schimbarea programului la ghișee. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Aproape 500.000 de permise auto vor expira până în primăvară. Ce procedură trebuie să urmezi pentru a preschimba documentul

Dragos Niculescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
9 Octombrie 2022 | 3 | 15161 | Timp de citire: 3 min.

După cum rezultă dintr-o analiză recentă a Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), până în februarie 2023 vor expira, la nivel național, aproape o jumătate de milion de permise de conducere. Preschimbarea permisului de conducere implică mai multe etape, inclusiv vizite prin cabinetele mai multor medici. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Inspecția Muncii verifică firmele care folosesc zilieri. Ce obligații au cei care apelează la lucrătorii cu ziua

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
30 Septembrie 2022 | 0 | 9197 | Timp de citire: 4 min.

Firmele, persoanele fizice autorizate (PFA) sau autoritățile locale care folosesc în activitatea lor lucrătorii cu ziua trebuie să respecte o serie de obligații privind înregistrarea în Registrul zilierilor, precum și îndatoriri legate de remunerația pe care trebuie să o acorde acestor muncitori. În caz contrar amenzile pe care inspectorii de muncă le pot aplica se ridică la zeci de mii de lei. În cadrul unei recente campanii naționale de verificare a respectării Legii 52/2011 privind exercitarea unor activități cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri, Inspecția Muncii a aplicat amenzi de circa 200.000 lei. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Oficial: Amenzile pentru formularul PLF vor fi anulate, în următoarea perioadă. Pentru restituirea amenzilor plătite e nevoie de norme suplimentare

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
27 Iulie 2022 | 25 | 39300 | Timp de citire: 2 min.

Amenzile aplicate pentru necompletarea formularului de localizare a pasagerului (PLF), care a fost obligatoriu pentru toți cei care veneau în România din alte țări, vor fi anulate, iar banii plătiți de cei sancționați vor fi restituiți, după cum reiese dintr-o lege care va intra în vigoare de sâmbătă. Totuși, restituirea banilor se va face după ce va fi oficializată procedura necesară, iar scoaterea din evidență a datoriilor va trebui operaționalizată de către Fisc. Formularul PLF a fost introdus în luna decembrie 2021 și eliminat în martie anul acesta. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Azi expiră CCM-urile cu valabilitatea prelungită ca urmare a stării de alertă. Ce riscă angajatorii?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
6 Iunie 2022 | 0 | 11213 | Timp de citire: 7 min.

Contractele colective de muncă (CCM) care ar fi expirat pe perioada stării de alertă au fost ținute în vigoare până pe 6 iunie de Legea nr. 55/2020. Chiar dacă ele expiră abia azi, negocierile care stau la baza încheierii acestora trebuiau inițiate până în data de 26 aprilie. Totuși, lipsa începerii acestor negocieri este amendabilă și nu lipsa încheierii CCM-ului, dacă în urma negocierilor nu s-a ajuns la un acord. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Declarația de beneficiar real trebuie depusă până pe 6 iunie. Ce firme sunt vizate?

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
6 Iunie 2022 | 0 | 6148 | Timp de citire: 1 min.

Ridicarea stării de alertă a readus în prim-plan o obligație declarativă mai veche și una mai nouă, ambele referitoare la raportarea beneficiarilor reali ai companiilor și ambele cu termen pe 6 iunie 2022. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder Actele personale expirate în perioada stării de alertă trebuie schimbate până pe 6 iunie

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
2 Iunie 2022 | 9 | 114135 | Timp de citire: 2 min.

Cei ce au acte expirate în perioada în care s-a aplicat starea de alertă, ce s-a încheiat la finele zilei de 8 martie 2022, trebuie să le preschimbe până la data de 6 iunie 2022. Pentru a evita apariția aglomerației la ghișee, recomandarea autorităților a fost ca preschimbarea actelor expirate pe perioada aplicării stării de alertă să fie făcută încă de prin martie, nu să fie amânată până la începutul lunii iunie. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Motivul pentru care s-ar putea să trebuiască să revizuiești unele dintre actele de telemuncă

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
19 Mai 2022 | 0 | 1670 | Timp de citire: 2 min.

Poate că în raporturile de muncă cu unii dintre angajați telemunca a rămas o opțiune și în prezent, ambele părți fiind de acord cu aceasta, însă orice urmă de referire la starea de alertă, pandemie sau acte normative date în contextul acestora ar trebui să dispară acum din actele de telemuncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Declarația unică

Reminder Cei care au încasat în 2021 indemnizații de pandemie de la stat trebuie să le declare și să achite taxele aferente până la 25 mai

Alexandru Boiciuc în PFA & Profesii liberale
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Aprilie 2022 | 1 | 14912 | Timp de citire: 2 min.

În anul 2021, persoanele fizice au putut încasa trei tipuri diferite de indemnizații de pandemie. Astfel, aceste indemnizații încasate în 2021 trebuie declarate prin formularul 212 și trebuie achitate la stat taxele aferente până la 25 mai 2022. Citește articolul