Cei ce au acte expirate în perioada în care s-a aplicat starea de alertă, ce s-a încheiat la finele zilei de 8 martie 2022, trebuie să le preschimbe până la data de 6 iunie 2022. Pentru a evita apariția aglomerației la ghișee, recomandarea autorităților a fost ca preschimbarea actelor expirate pe perioada aplicării stării de alertă să fie făcută încă de prin martie, nu să fie amânată până la începutul lunii iunie.
Folosirea în continuare a documentelor expirate în perioada în care s-a aplicat starea de alertă e posibilă fiindcă, așa cum stabilește Legea 55/2020,
“valabilitatea documentelor eliberate de instituțiile și autoritățile publice, precum și de entitățile private autorizate conform legii se menține pe toată perioada stării de alertă, precum și pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acestei stări”.
Luând în calcul faptul că starea de alertă s-a aplicat, potrivit
HG 171/2022, până pe 8 martie 2022, persoanele care au documente expirate în această perioadă le pot folosi până în data de
6 iunie 2022.
Astfel, putem vorbi despre prelungirea valabilității, printre altele, a unor documente precum
cele de identitate (buletin/ card de identitate, viză de flotant etc.),
permisele auto și, în anumite cazuri,
autorizațiile de circulație provizorie.
În cazul autorizației de circulație provizorie, valabilitatea documentului se prelungește
doar dacă există o poliță de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto valabilă pentru mașina înscrisă în el.
În plus, Legea 55/2020 stabilește și o excepție de la regula prelungirii valabilității documentelor personale cu trei luni de la încheierea stării de alertă. Mai exact,
dovezile înlocuitoare ale permiselor de conducere (cu drept de circulație) au rămas valabile pe toată perioada stării de alertă și încă
zece zile de la încetarea acesteia, adică până pe
18 martie 2022.
Notă: E important de menționat aici că
valabilitatea inspecției tehnice periodice nu s-a prelungit nici pe perioada stării de alertă și nici nu se prelungește în continuare, din moment ce
nu s-a prelungit în perioada în care se aplica starea de urgență. Pe de altă parte, nici valabilitatea pașapoartelor nu se prelungește automat.
Chiar și înainte de eliminarea stării de alertă, cei ce, din diverse motive, au vrut să-și preschimbe actele expirate a căror valabilitate se prelungește automat s-au putut adresa autorităților pentru asta.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (9)