Legea nr. 55/2020 stabilește că "valabilitatea documentelor eliberate de instituțiile și autoritățile publice, precum și de entitățile private autorizate conform legii se menține pe toată perioada stării de alertă, precum și pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acestei stări".
Cum România încă se află în stare de alertă cel puțin până la data de 15 august 2020 inclusiv (dacă autoritățile nu decid prelungirea ei), documentele personale expirate pot fi folosite în continuare. Dacă, spre exemplu, starea de alertă s-ar încheia la data programată, asta ar însemna că persoanele în cauză ar avea la dispoziție 90 de zile să-și preschimbe actele (adică până la data de 14 noiembrie 2020).
Excepție de la această regulă fac dovezile înlocuitoare ale permiselor de conducere care rămân valabile pe toată perioada stării de alertă, dar și timp de zece zile de la încetarea acesteia. Așadar, șoferii au mai puțin timp la dispoziție pentru preschimbarea dovezilor ce țin locul permiselor de conducere.
Mergând pe același exemplu de mai sus, dacă starea de alertă s-ar încheia la data de 15 august, dovezile de care aminteam anterior trebuie preschimbate până la data de 26 august 2020.
Reamintim că starea de alertă instituită cu scopul de a limita răspândirea epidemiei de coronavirus a început la data de 15 mai 2020, fiind programată să se încheie la finele zilei de 15 august 2020.
Înainte de apariția Legii nr. 55/2020, OUG nr. 70/2020 stabilea că actele personale expirate rămân valabile pe toată perioda stării de urgență, cât și timp de 90 de zile de la încetarea acesteia. Cum România a ieșit din starea de urgență la finele zilei de 14 mai 2020, cei ale căror acte sunt expirate ar fi trebuit să le reînnoiască până la jumătatea lunii august.
Comentarii articol (8)