Masca la birou, obligatoriu medicală sau de tip FFP2
Salariații sunt obligați să poarte masca la birou, indiferent câți sunt vaccinați. Exceptați de la această obligație sunt cei care lucrează singuri la birou sau cei care lucrează în condiții de muncă solicitante (temperaturi ridicate, umiditate crescută etc). În privința tipului de mască ce poate fi folosită, Guvernul a stabilit, prin HG 34/2022, că sunt permise doar măștile medicale sau de tip FFP2, atât în spațiile deschise, cât și în cele închise - categorie unde se încadrează și locurile de muncă. Acest lucru înseamnă că măștile textile sau vizierele nu mai sunt permise, iar cei care o fac pot fi amendați de organele de control cu până la 2.500 lei.
Telemunca, impusă pentru cel puțin jumătate dintre angajați sau decalarea programului de lucru
Recenta hotărâre de Guvern prelungește obligația de a trimite în telemuncă sau munca la domiciliu cel puțin jumătate dintre salariați. Obligația este valabilă atât pentru angajatorii privați, cât și pentru autoritățile și instituțiile publice, precum și pentru companiile deținute integral sau parțial de stat care au un număr mai mare de 50 de angajați. În situația în care activitatea angajatorului nu permite acest lucru, programul trebuie să fie declarat, cu începere de la orele 07:30 și 10:00, sau împărțit în grupe/schimburi/ture. Mențiunea privind orele de începere a programului decalat este prima de acest fel. Anterior, exista obligația de a organiza programul de lucru astfel încât personalul să înceapă programul la o diferență de cel puțin o oră.
Organizarea activității la locul de muncă să țină cont de numărul salariaților vindecați/vaccinați
Rămâne valabilă recomandarea ca angajatorii să organizeze activitatea la locul de muncă în funcție de numărul celor care s-au vaccinat, pentru care au trecut 10 zile de la schema completă de vaccinare, pe baza certificatului de vaccinare, și a celor care s-au vindecat de COVID-19 și au până în 180 de zile de la data primului test pozitiv, fapt dovedit printr-o adeverință eliberată de medicul de familie.
Recomandarea ca angajații din companiile cu infrastructuri critice să fie testați săptămânal
O idee nouă a fost propusă de Comitetul Național pentru Situații de Urgență în Hotărârea nr. 1/2022, ce conține majoritatea modificărilor aduse de Guvern privind restricțiile aplicate firmelor și populației ca urmare a prelungirii stării de alertă, ce viza testarea săptămânală a angajaților din autoritățile sau companiile din categoria infrastructurilor critice. Totuși, această recomandare nu a fost preluată de Guvern în actul normativ oficializat joi și, astfel, nu impune o obligație a companiilor din sectoarele de infrastructură critică. Deși Raed Arafat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, a declarat că administratorii acestor companii vor putea, pe baza hotărârii CNSU, să emită decizii interne pentru testarea săptămânală, această hotărâre nu va fi oficializată prin publicarea în Monitorul Oficial, ci doar comunicată componentelor Sistemului Național de Management al Situațiilor de Urgență (documentul se regăsește la acest link, iar această mențiune este la art. 5).
Cursurile de formare profesională, organizate în anumite limite și doar pentru cei care prezintă certificat verde
Din luna decembrie au putut fi organizate din nou cursurile de formare profesională, inclusiv pentru cele cu activități practice, iar, până în 6 februarie, cel puțin, ele vor putea fi ținute în continuare, însă cu limită de participanți în funcție de rata de incidență locală.
Workshopurile, cursurile de instruire și formare profesională pot avea loc în intervalul 05:00 și 22:00 cu participarea a cel mult 150 de persoane (la interior sau exterior) în limita a jumătate din capacitatea maximă a spațiului, dacă se poate asigura o distanță între participanți de 2 metri și a unei suprafețe minime de 4 mp pentru fiecare persoană. Aceste reguli sunt valabile pentru județele sau localitățile în care incidența infectărilor este mai mică sau egală cu 1‰ în ultimele 14 zile. Dacă această rată de infectare depășește 1/1.000 de locuitori pot participa doar 100 de persoane în limita a 30% din capacitatea spațiului. În ambele situații, accesul este permis doar celor care sunt vaccinați complet, vindecați sau prezintă un rezultat negativ al unui test de depistare a infecției cu SARS-CoV-2, iar toți participanții trebuie să poarte mască de protecție.
Respectarea măsurilor de SSM pentru prevenirea COVID-19, inclusiv a celor specifice anumitor tipuri de activități
Potrivit Inspecției Muncii, conform prevederilor Legii 319/2006 privind securitatea și sănătatea în muncă (SSM), angajatorul are obligaţia de a asigura securitatea şi sănătatea lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă și trebuie să ia măsurile necesare pentru:
- asigurarea securităţii şi protecţia sănătăţii lucrătorilor;
- prevenirea riscurilor profesionale;
- informarea şi instruirea lucrătorilor;
- acordarea echipamentului de protecție (măști, mănuși de protecție etc).
Ordinul Ministerului Muncii nr. 3577/831/2020 privind măsurile pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2 și pentru asigurarea desfășurării activității la locul de muncă în condiții de securitate și sănătate în muncă, pe perioada stării de alertă este încă în vigoare. Ordinul oferă câteva simptome la care să se raporteze cei de la locul de muncă pentru a identifica un salariat potențial afectat și ce măsuri trebuie luate în cazul unui suspect sau a unui confirmat cu virusul COVID-19. Majoritatea măsurilor sanitare general aplicabile firmelor sunt cuprinse de acest ordin. Câteva exemple:
- asigurarea unor culoare speciale de acces în incintă și de circulație pentru angajați, în vederea evitării aglomerației la locurile de muncă;
- desemnarea unui responsabil pentru verificarea temperaturii tuturor persoanelor care intră în unitate/instituție;
- dezinfectarea cel puțin o dată pe săptămână și ori de câte ori este necesar a spațiilor comune și celor de lucru cu substanțe aprobate pentru combaterea SARS CoV-2.
Triajul pentru personalul angajat și pentru terți
Triajul epidemiologic și dezinfectarea mâinilor pentru angajați și terți sunt încă obligatorii. Ele sunt cuprinse în Ordinul comun MS/MAI nr. 2282/156/2021, unde sunt trecute mai multe măsuri ce privesc pe toți angajatorii: „pe durata stării de alertă se instituie obligativitatea instituțiilor și autorităților publice, operatorilor economici și profesioniștilor de a organiza activitatea astfel încât să se asigure la intrarea în sediu efectuarea triajului epidemiologic și dezinfectarea obligatorie a mâinilor, în condițiile și cu respectarea Instrucțiunilor generale privind măsurile de igienă”, prevede ordin.
În mare, aspectele privind triajul au rămas neschimbate:
„A. Pentru personalul angajat:
1. La intrarea într-un sediu sunt obligatorii triajul epidemiologic și dezinfectarea mâinilor.
2. Triajul epidemiologic nu implică înregistrarea datelor cu caracter personal și constă în:
a) măsurarea temperaturii prin termometru noncontact (temperatura înregistrată nu trebuie să depășească 37,3°C), la care se poate adăuga marja de eroare prevăzută în prospectul dispozitivului;
b) observarea semnelor și simptomelor respiratorii (de tipul: tuse frecventă, strănut frecvent, stare generală modificată);
c) în cazul în care temperatura înregistrată depășește 37,3°C, se recomandă repetarea măsurării temperaturii, după o perioadă de 2-5 minute de repaus;
d) dacă se constată menținerea unei temperaturi peste 37,3°C sau/și prezența altor simptome respiratorii, persoana este trimisă pentru consult la medicul de familie; dacă persoana:
(i) se încadrează în definiția de caz suspect COVID-19, medicul de familie îi va recomanda testarea;
(ii) nu se încadrează în definiția de caz suspect COVID-19, medicul de familie va orienta diagnosticul către altă afecțiune.
3. Persoanele cu funcție de conducere din fiecare unitate (șefii de structură) au responsabilitatea de a dispune triajul observațional al angajaților din subordinea directă.
B. Medicul de medicina muncii:
a) are obligația monitorizării stării de sănătate a angajaților;
b) face instruirea angajaților în ceea ce privește SSM (securitatea și sănătatea în muncă).
C. Pentru alte persoane decât personalul angajat:
a) intrarea într-o incintă este permisă doar pentru persoanele care, în mod rezonabil, au motive justificate de a se afla în acea incintă;
b) în cazul în care este necesară doar predarea unor documente, colete etc., aceasta se realizează în afara incintei, direct persoanei căreia îi sunt destinate, cu respectarea măsurilor de precauție;
c) dacă este necesară intrarea în incintă, sunt obligatorii triajul epidemiologic și dezinfectarea mâinilor.
D. Triajul epidemiologic nu implică înregistrarea datelor cu caracter personal și constă în:
a) măsurarea temperaturii prin termometru noncontact (temperatura înregistrată nu trebuie să depășească 37,3°C);
b) observarea semnelor și simptomelor respiratorii (de tipul: tuse frecventă, strănut frecvent, stare generală modificată).
În cazul în care temperatura înregistrată depășește 37,3°C, se recomandă repetarea măsurării temperaturii, după o perioadă de 2-5 minute de repaus.
Dacă se constată menținerea unei temperaturi peste 37,3°C sau/și prezența altor simptome respiratorii, persoanei nu i se permite accesul în incintă.
Dacă temperatura înregistrată nu depășește 37,3°C, iar persoana nu prezintă alte simptome respiratorii, i se permite accesul doar însoțită de către o persoană din sediu și după înregistrarea biroului/camerei/departamentului unde va merge.e”.
Comentarii articol (0)