1. Indemnizațiile pentru restrângerea sau oprirea activității
Odată cu apariția OUG nr. 111/2021, PFA-urile au la dispoziție două indemnizații de pandemie pe care le pot cere statului: una dată prin această ordonață și una dată prin OUG nr. 132/2020, care se aplică și acum. Principala deosebire dintre cele două ajutoare este că primul se cere de către persoanele care sunt active, dar sunt afectate de restricțiile din timpul stării de alertă, iar al doilea se cere de către persoanele care NU mai „activează” deloc, din cauza restricțiilor. O comparație și descriere a condițiilor fiecăreia se află în acest material.
Concret, avem o indemnizație lunară în cuantum de 41,5% din câștigul salarial mediu brut din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2021 - adică 2.233 lei, și una de 75% din câștigul salarial mediu brut din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2021 - adică 4.035 lei.
2. Scutirea, la cerere, de anumite tarife din facturile la curent și gaze în sezonul rece 2021-2022
În sezonul rece 2021-2022, respectiv între noiembrie și martie, statul compensează facturile lunare la energie electrică și gaze naturale pentru consumatorii casnici. Dar în același act normativ prin care a decis asta cu privire la persoanele fizice, mai există o serie de scutiri de tarif și pentru operatorii economici, printre care și PFA-uri. Concret, pentru fiecare loc de consum al operatorilor economici, printre care și PFA, aceștia vor fi exceptați, la cerere, de:
- în cazul energiei electrice - de plata contravalorii tarifelor reglementate, respectiv tariful de introducere/extragere din rețea, tariful de distribuție, tariful de servicii de sistem, tariful de transport, precum și de plata certificatelor verzi, contribuției pentru cogenerare de înaltă eficiență și accizei;
- în cazul gazelor naturale - de plata contravalorii costului de transport, tarifului de distribuție și accizei.
Pentru aplicarea scutirii, e necesară depunerea unei cereri la furnizor.
3. Eșalonarea datoriilor bugetare - procedura simplificată
Codul de procedură fiscală a fost modificat prin OG nr. 11/2021 pentru a permanentiza eșalonarea simplificată a datoriilor fiscale, un mecanism dat de Guvern în contextul pandemiei, ale cărui efecte în practică au fost extrem de bine primite de contribuabili. Eșalonarea simplificată a fost gândită ca o alternativă la eșalonarea clasică din Codul de procedură fiscală și presupune, potrivit OG nr. 11/2021, eșalonarea, pe maximum 12 luni, a obligațiilor fiscale principale și accesorii restante, a căror vechime este de cel mult 12 luni anterioare datei depunerii cererii și nestinse până la data eliberării certificatului de atestare fiscală, administrate de organul fiscal central. Pentru a beneficia de eșalonarea simplificată la plată ca mecanism permanent pentru datornicii la Fisc, debitorul trebuie să îndeplinească, potrivit OG nr. 11/2021, cumulativ, următoarele condiții:
- să depună o cerere la organul fiscal, la care debitorul poate anexa graficul de eșalonare cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eșalonare;
- să nu se afle în procedura falimentului;
- să nu se afle în dizolvare;
- să nu înregistreze obligații fiscale restante cu o vechime mai mare de 12 luni anterior datei depunerii cererii și nestinse la data eliberării certificatului de atestare fiscală;
- să nu i se fi stabilit răspunderea potrivit legislației privind insolvența și/sau răspunderea solidară. Prin excepție, dacă actele prin care s-a stabilit răspunderea sunt definitive în sistemul căilor administrative și judiciare de atac, iar suma pentru care a fost atrasă răspunderea a fost stinsă, condiția se consideră îndeplinită.
Principalul avantaj al acesteia e că nu e necesară constituirea de garanții - spre deosebire de procedura clasică, aici, contribuabilii nu trebuie să constituie garanții. Mai multe despre accesarea eșalonării de către PFA-uri, aici.
4. Pentru PFA-urile angajatori:
PFA poate desfășura activitățile pentru care este autorizată, singură sau împreună cu cel mult trei persoane, angajate de aceasta, în calitate de angajator, cu contract individual de muncă, potrivit legii. Așadar, orice PFA are dreptul la cel mult trei angajați. Toate măsurile care actualmente sunt date pentru angajatori sunt perfect aplicabile și pentru PFA-urile cu angajați.
Amintim aici facilitățile fiscale pentru telemuncă, de exemplu: în limita unei sume de 400 de lei, date de angajator pentru acoperirea cheltuielilor angajatului cu telemunca, se pot aplica scutiri fiscale utile ambelor părți - mai multe despre aplicarea acestei măsuri, aici.
Apoi, șomajul tehnic decontat de stat: pe fondul creșterii numărului de infectări cu SARS-CoV-2, prin OUG 111/2021, a fost reintrodus șomajul tehnic decontat pentru salariații angajatorilor care au activitatea afectată de măsurile impuse de autorități în contextul stării de alertă. Astfel, dacă angajatorul nu mai are activitate din cauza măsurilor impuse de autorități, poate să-și trimită angajații în șomaj tehnic. Indemnizația de șomaj tehnic pe care trebuie să o primească salariații cu contractul de muncă suspendat este de 75% din salariul lor de bază. Însă statul subvenționează maximum 75% din câștigul salarial mediu brut stabilit pentru anul 2021, adică cel mult 4.035 lei pentru fiecare salariat suspendat - cum poți cere luna asta banii de șomaj tehnic.
5. Programe de finanțare:- noua sesiune de înscrieri pentru microgranturile de 2.000 de euro, care durează până pe 23 noiembrie;
- fermierii PFA pot cere finanțări nerambursabile în valoare totală la 1,5 milioane de euro pentru dezvoltarea afacerilor până pe 25 ianuarie 2022; este vorba de submăsura 4.1 din Programul Național de Dezvoltare Rurală.