Potrivit intenției inițiale a autorităților, multe companii ar fi urmat să treacă de la regimul micro la regimul impozitării profitului chiar de la 1 ianuarie și ar fi trebuit să raporteze schimbarea la Fisc până la 31 martie 2022. „Microîntreprinderile care devin plătitoare de impozit pe profit ca urmare a reducerii plafonului privind nivelul veniturilor realizate, de la 1.000.000 euro la 500.000 euro, comunică organelor fiscale competente ieşirea din sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, până la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal 2022”, prevedea prima oară proiectul ce a devenit apoi OUG 130/2021.
Propunerea inițială venise după ce, acum câteva zile, în coaliția de guvernare se discutase ca măsura să fie implementată de la 1 iulie 2022. Între timp, Executivul s-a răzgândit și a preferat să o lege de bugetul de stat aferent anului viitor, iar apoi s-a răzgândit din nou.
În PNRR scrie că reducerea plafonului urmează să înceapă în 2023
Această restrângere a ariei de aplicabilitate a regimului micro este văzută cu ochi buni de unii specialiști, deoarece va duce la creșterea sumelor colectate la bugetul statului din impozitele pe afaceri. Astfel, măsura sigur se va aplica la un moment dat, pentru că este prinsă în PNRR.
Mai precis, în PNRR este detaliat că în anul 2022 urmează o amplă analiză a sistemului fiscal de la noi, în baza căreia se va decide, printre altele, reducerea ariei de aplicabilitate a regimului de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor.
„În PNRR, la acest moment, se prevede o diminuare graduală a numărului de contribuabili care beneficiază de acest regim. Din discuțiile pe care le-am avut cu ministrul finanțelor, una dintre zonele care vor fi modificate cu siguranță va fi plafonul microîntreprinderilor. Pentru că un astfel de plafon poate să dea idei dintr-o altă zonă. Cu siguranță este total neproductiv din perspectiva impozitării veniturilor”, a declarat recent Daniel Anghel, Partener la PwC România, la o conferință organizată de CursDeGuvernare.ro.
Concret, după analizarea sistemului fiscal autohton, autoritățile urmează să modifice prevederile Codului fiscal referitoare la impozitul micro. În plan scrie că ajustarea regimului se va face în trimestrul al patrulea din 2022, astfel încât măsura să se aplice efectiv începând din primul trimestru din 2023. Reducerea graduală se va aplica pe o perioadă de trei ani, așa că va fi finalizată, teoretic, în 2025.
„Ca urmare a recomandărilor, din cadrul analizei mai sus menționate, se are în vedere modificarea legislației fiscale în vederea implementării schimbărilor rezultate. În mod specific, cu titlu de exemplu, se poate menționa reducerea treptată a beneficiarilor sistemului special de impozitare pentru microîntreprinderi. La acest moment și pe baza datelor existente intern, se estimează o diminuare graduală a numărului de contribuabili care beneficiază de acest regim fiscal, după cum urmează: scădere de 15% în primul an, scădere de 33% în anul doi, scădere cu 33% în anul trei”, scrie în PNRR, la partea de reforme fiscale.
Conform specialiștilor, autoritățile ar trebui să ia în calcul inclusiv restrângerea tipurilor de activități ce pot fi desfășurate sub „umbrela” regimului micro, precum și restrângerea numărului de microfirme ce pot fi deținute.
„Mai e și un aspect legat de tipurile de activități cărora poate că nu e cazul să li se aplice acest regim. Concret, vorbim de servicii de management și consultanță - probabil că sunt zeci de mii de firme care beneficiază de acest regim, ceea ce nu era cazul în trecut”, a subliniat Alex Milcev, Partener la EY România, la aceeași conferință.
Acesta a fost completat de Gabriel Biriș, Partener la Biriș Goran: „N-ar trebui să vorbim doar de plafon și de limitarea domeniilor, ci și a numărului. Pentru că aflam acum câteva zile că avem contribuabili care au vreo câteva zeci de microîntreprinderi. E o problemă. (...) Practic, din vreo 600.000 de companii, astăzi în jur de 5% mai au obligația să declare impozit pe profit. Restul sunt supuse fie impozitului specific, fie impozitului pe veniturile microîntreprinderilor. Ceea ce este oarecum contra mersului fiscalității la nivel global, unde vorbim de combaterea erodării bazei de impunere”.
În prezent, Codul fiscal prevede că microîntreprinderi sunt persoanele juridice care au realizat venituri de maximum un milion de euro (echivalent în lei) la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent (impozitul este de 1% pe venituri, pentru firmele cu salariați, sau de 3% pe venituri, pentru firmele fără salariați). Cei care depășesc acest plafon se încadrează fie la regimul de impozitare a profitului (cotă de 16%), fie la regimul de impozitare specifică (cotă variabilă).
Plafonul de încadrare la regimul micro a fost majorat de două ori în ultimii ani. Prima oară la 1 februarie 2017, când plafonul a crescut de la 100.000 la 500.000 de euro, iar a doua oară la 1 ianuarie 2018, când plafonul a crescut de la 500.000 la un milion de euro.
Potrivit unui buletin fiscal recent, la 30 septembrie 2021 existau aproximativ 852.000 de plătitori activi de impozit micro și 119.000 de plătitori activi de impozit pe profit.