ACCES PREMIUM
De ce premium?
CJUE: Înregistrarea de TVA trebuie permisă chiar dacă administratorul firmei e asociat într-o altă firmă care e în insolvență
Simplul fapt că administratorul unei firme care solicită cod de TVA este asociat într-o altă firmă aflată în insolvență nu este de ajuns pentru a refuza înregistrarea în scopuri de TVA, a decis recent Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-un caz românesc. Cu alte cuvinte, autoritățile trebuie să și verifice efectiv dacă există un risc de evaziune, nu doar să-și bazeze refuzul pe o regulă din legislație. În prezent, existența unei asocieri cu o firmă în insolvență este considerată, conform legislației, un risc fiscal luat în calcul la acordarea codului de TVA.
Articolul continuă mai jos
Hotărârea dată zilele trecute de CJUE în
cauza C-358/20 se referă la situația cu care s-a confruntat o firmă românească în relația cu Administrația Județeană a Finanțelor Publice Bihor. Aceasta trebuie pusă în aplicare de toate instanțele care se pot confrunta cu situații similare.
Decizia a fost dată, în esență, pentru a stabili că, dacă obligă o firmă cu codul de TVA anulat să colecteze taxa, în perioada de anulare, pentru operațiunile sale taxabile,
autoritățile trebuie să-i permită acesteia efectiv și deducerea TVA-ului. Însă, în același timp, s-a stabilit că Fiscul
nu poate refuza acordarea codului de TVA pe simplul motiv că administratorul firmei e asociat într-o altă firmă aflată în insolvență.
Judecătorii CJUE au stabilit că legislația europeană nu se opune,
„în cazul în care înregistrarea în scopuri de TVA a unei persoane impozabile a fost anulată ca urmare a faptului că în declarațiile sale de TVA depuse pentru șase luni consecutive nu au fost evidențiate operațiuni taxabile, dar persoana respectivă și-a continuat activitatea în pofida acestei anulări, unei legislații naționale care permite administrației fiscale competente să oblige persoana impozabilă să colecteze TVA-ul datorat pentru operațiunile sale taxabile, cu condiția ca aceasta să poată solicita reînregistrarea în scopuri de TVA și să deducă TVA-ul achitat în amonte.Împrejurarea că administratorul persoanei impozabile este asociat în cadrul unei alte societăți, care face obiectul unei proceduri de insolvență, nu poate fi invocată, ca atare, pentru a‑i refuza sistematic acestei persoane impozabile reînregistrarea în scopuri de TVA.”În opinia CJUE, refuzul Fiscului de a aproba înregistrarea în scopuri de TVA pentru simplul fapt că administratorul firmei e asociat într-o altă firmă care se întâmplă să fie în insolvență este exagerat. În situații de acest gen, Fiscul
ar trebui să și verifice dacă chiar există un risc de evaziune înainte de a refuza înregistrarea.
„Or, faptul că o administrație fiscală condiționează, întemeindu‑se pe legislația națională, dreptul de deducere a TVA‑ului de respectarea unor obligații de formă, precum înregistrarea în scopuri de TVA, fără a lua în considerare cerințele de fond și mai ales, cum este cazul în speță, potrivit precizărilor instanței de trimitere, fără a verifica dacă acestea sunt îndeplinite, depășește ceea ce este necesar pentru a asigura colectarea corectă a taxei (...).Aceeași concluzie se impune (...) în cazul în care o administrație fiscală decide în mod sistematic, în aplicarea legislației naționale, să nu atribuie unei persoane impozabile un număr de identificare în scopuri de TVA pentru simplul motiv că administratorul său este asociat în cadrul unei alte societăți, care face obiectul unei proceduri de insolvență, fără însă a evalua dacă există un risc pentru colectarea corectă a TVA‑ului sau un risc de evaziune”, arată judecătorii.
În prezent, conform procedurilor de înregistrare în scopuri de TVA din
Ordinul Fiscului 393/2021, faptul că administratorul firmei care cere cod de TVA este asociat într-o altă firmă care e în insolvență este
unul dintre criteriile ce indică autorităților că există un risc fiscal.
Din legislație
nu reiese, însă, cât de multă importanță acordă autoritățile acestui aspect atunci când decid acordarea unui cod de TVA.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)