Concret, dosarul necesar actualmente pentru fiscalizarea caselor de marcat include, în esență, cinci documente ce trebuie prezentate la Fisc pentru obținerea numărului unic de identificare (însă există o prevedere ce permite și solicitarea unor acte suplimentare, de la caz la caz):
- (1) copia facturii şi a documentului de plată care atestă achiziţionarea aparatului de marcat electronic fiscal, copia contractului de vânzare-cumpărare cu plata în rate sau, după caz, copia contractului de leasing financiar încheiat cu clauză expresă privind asumarea obligaţiei părţilor că la expirarea contractului de leasing se transferă utilizatorului dreptul de proprietate asupra aparatului;
- (2) copia procesului-verbal de sigilare a memoriei fiscale a aparatului de marcat electronic fiscal;
- (3) declaraţia pe propria răspundere a utilizatorului privind adresa de la locul unde va fi instalat aparatul de marcat electronic fiscal sau, după caz, declaraţia privind desfăşurarea activităţii în regim ambulant ori în regim de taxi, însoțită de (4) certificatul constatator eliberat de Oficiul Registrului Comerțului, privind deschiderea punctului de lucru;
- (5) declaraţia pe propria răspundere a utilizatorului privind numărul de înmatriculare al autovehiculului pe care se va instala aparatul de marcat electronic fiscal, însoţită de copia autorizaţiei taxi, în cazul activităţii de taximetrie.
„România a intrat într-un club restrâns al țărilor cu sisteme evoluate de urmărire digitală a operațiunilor cu case de marcat. Aceste performanțe sunt umbrite de procedurile greoaie din etapa de intenție de achiziție a casei de marcat, dominate de documente inutile și cerințe excesive. Vă reamintim că în ultimii ani majoritatea autorităților fiscale locale au practicat interpretarea excesivă și depășirea atribuțiilor cu privire la fiscalizarea caselor de marcat. Așa se face că, în locul celor cinci-șase documente prevăzute de legislație (articolul 61 din normele de aplicare a OUG 28/1999), agenților economici li se solicită frecvent peste 20 de hârtii, din care majoritatea nu au nicio utilitate sau relevanță”, scriu reprezentanții Patronatului.
Totodată, se mai cere și simplificarea procesului de fiscalizare a aparatelor prin punerea la dispoziție a unei aplicații speciale: „Așa cum am solicitat la întâlnirile de lucru cu oficialii instituțiilor de stat implicate, rezolvarea cea mai eficientă a acestor probleme ar fi construirea de către Fisc a unei aplicații informatice de depunere și obținere a numărului unic de identificare. Aceasta ar trebui să funcționeze ca un validator de stări și documente, simplu de utilizat și fără posibilitatea de interpretare. Doar atunci Fiscul va depăși situația actuală în care a intra în posesia unei case de marcat pare mai mult un privilegiu decât un drept la conformare voluntară la o obligație certă.”
Conform Legii 267/2021, din ianuarie 2022, atunci când furnizează servicii publice, instituțiile vor trebui să evite să mai ceară persoanelor fizice și juridice documente emise de alte entități ale statului. Prin simplul acord al beneficiarului serviciului, ar trebui ca acele documente să circule direct între entitățile statului.