Până acum, interacțiunea se făcea, de principiu, cu organul fiscal din raza sediului activității sau din raza locului unde se desfășura efectiv activitatea principală.
Astfel, documentul conține și reguli tranzitorii aplicabile în perioada în care se schimbă efectiv competența de administrare, pe care le detaliem în continuare. Important: Pentru regulile tranzitorii legate de controalele fiscale avem un articol separat.
Înregistrarea fiscală. Modificările ulterioare ale datelor din declarația de înregistrare fiscală se declară, începând din 1 ianuarie, direct la noul organ fiscal competent. Procedurile în derulare la 1 ianuarie pentru inactivarea sau reactivarea fiscală ori pentru corectarea erorilor materiale vor fi finalizate de noul organ fiscal competent (toate documentele necesare ajung de la vechiul organ fiscal la noul organ fiscal competent).
Obligațiile declarative. De la 1 ianuarie, toate declarațiile de impunere și cele informative se depun direct la noul organ fiscal competent.
Soluționarea deconturilor de TVA. În cazul deconturilor de TVA depuse în termenul legal (inclusiv cele pentru noiembrie 2021), care sunt nesoluționate la data preluării de către noul organ fiscal competent, procedura este finalizată de acesta - mai precis, dacă nu s-a terminat etapa de compensare/restituire, dosarul solicitării e transferat de la vechiul organ la cel nou. Dacă deciziile de rambursare n-au fost emise încă la data predării, procedura este transferată pentru finalizare la noul organ competent. Dosarele solicitărilor se transferă între organele fiscale cu toate actele procedurale întocmite până la data predării.
Plata obligațiilor fiscale. În esență, toate plățile făcute de PFA-uri și profesioniști, începând cu 1 ianuarie, la unitățile Trezoreriei Statului la care sunt arondate vechile organe fiscale se transferă la unitățile la care sunt arondate noile organe fiscale competente. Acest proces de redirecționare automată a plăților se aplică numai până la 31 martie. Începând cu 1 aprilie, sumele plătite greșit la vechiul organ fiscal vor fi returnate, iar PFA-urile și profesioniștii vor trebui să le redirecționeze personal la noul organ fiscal. Regulile sunt valabile inclusiv pentru sediile secundare pe care le au persoanele fizice.
Gestionarea înlesnirilor la plată. Noul organ fiscal competent este cel care se ocupă, de la 1 ianuarie, de urmărirea modului în care sunt respectate înlesnirile la plată obținute de PFA-uri și profesioniști. Practic, toate actele de acordare a înlesnirilor și graficele de eșalonare aferente ajung de la vechiul organ la noul organ. Garanțiile în numerar depuse la unitățile Trezoreriei la care sunt arondate vechile organe fiscale se transferă noilor organe fiscale până pe 7 ianuarie. Regulile sunt valabile inclusiv pentru sediile secundare pe care le au persoanele fizice.
Soluționarea cererilor de compensare și/sau restituire. În acest caz, solicitările depuse de persoanele fizice, pentru care termenul de soluționare se îndeplinește după 1 ianuarie, se predau noului organ fiscal competent odată cu dosarul fiscal al persoanelor respective.
Executarea silită. Vechile organe fiscale care au înființat popriri înainte de 31 decembrie 2021 trebuie să comunice terților și tuturor băncilor la care sunt înființate popriri, până pe 7 ianuarie, noile coduri IBAN în care se virează sumele. Excepție fac popririle comunicate online după data de 1 ianuarie 2021. „În cazul în care există sume obținute în contul 50.67 «Disponibil din sume încasate din valorificarea bunurilor mobile și imobile în cadrul procedurii de executare silită», din valorificarea bunurilor sechestrate, până la data de 31 decembrie 2021, acestea se distribuie de către organul de executare care a valorificat bunul până la această dată sau, după caz, se restituie ofertanților, potrivit legii”, scrie în Ordinul ANAF 2.021/2021.
Actul normativ amintit prevede că preluarea în administrare de către noul organ fiscal competent se face efectiv de la 1 ianuarie 2022. Predarea-primirea dosarelor fiscale ale PFA-urilor și profesioniștilor (inclusiv cele ale sediilor secundare) se face în baza protocoalelor de predare-primire, acestea din urmă urmând să fie finalizate până pe 21 ianuarie 2022. Informațiile despre contribuabilii respectivi, care se află în sistemele informatice de administrare a creanțelor fiscale, se transferă în format electronic până pe 7 ianuarie 2022.
„Pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, radiate din registrele în care au fost înregistrate, dosarele fiscale nu se predau de către organele fiscale. Ori de câte ori este necesar noul organ fiscal poate solicita documente sau informații cu privire la persoana fizică care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere radiate”, mai este subliniat în ordinul ANAF.