Preluarea în administrare de către noul organ fiscal competent se face efectiv de la 1 ianuarie 2022. Predarea-primirea dosarelor fiscale ale PFA-urilor și profesioniștilor (inclusiv cele ale sediilor secundare) se face în baza protocoalelor de predare-primire, acestea din urmă urmând să fie finalizate până pe 21 ianuarie 2022. Informațiile despre contribuabilii respectivi, care se află în sistemele informatice de administrare a creanțelor fiscale, se transferă în format electronic până pe 7 ianuarie 2022.
„Pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, radiate din registrele în care au fost înregistrate, dosarele fiscale nu se predau de către organele fiscale. Ori de câte ori este necesar noul organ fiscal poate solicita documente sau informații cu privire la persoana fizică care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere radiate”, scrie în ordin.
În afară de persoanele deja active în prezent, regula administrării de către organul fiscal din raza domiciliului fiscal se va aplica de la 1 ianuarie 2022 pentru orice titular nou de PFA sau orice persoană care începe să exercite o profesie liberă. Ce se întâmplă dacă se schimbă domiciliul fiscal? Conform actului normativ, „În cazul modificării domiciliului fiscal al persoanei fizice, competența de administrare a obligațiilor fiscale datorate de către persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere se modifică cu data modificării domiciliului fiscal al persoanei fizice.”
Notă: Intenția inițială a autorităților era de a stabili noile reguli privind competența de administrare prin ordonanță a Guvernului (proiectul ce a devenit ulterior OG 11/2021), însă acestea s-au răzgândit și au decis doar că regulile trebuie date prin ordin al ANAF.
Ce trebuie să știe persoanele fizice, inclusiv regulile tranzitorii
Actul normativ dat de ANAF conține mai multe prevederi importante pentru activitatea PFA-urilor și profesioniștilor, legate de competența de administrare aplicabilă de la 1 ianuarie, pe care le detaliem succint în continuare. Precizăm că, pentru unele dintre activitățile de mai jos, există reguli tranzitorii speciale aplicabile la începutul anului 2022.
Înregistrarea fiscală. Competența pentru înregistrarea fiscală revine, de principiu, organului fiscal din raza domiciliului persoanei fizice. Însă, pentru cei care sunt obligați să se înregistreze în Registrul Comerțului, înregistrarea fiscală inițială se face conform legii speciale.
Înregistrarea fiscală a sediilor secundare. În situația în care vorbim de sedii secundare cu minimum cinci salariați, pentru care persoanele fizice trebuie să se înregistreze fiscal ca plătitori de impozit pe venituri din salarii, competența este stabilită astfel:
- pentru înregistrarea fiscală inițială a sediului secundar, competența revine organului fiscal din raza teritorială a sediului secundar;
- pentru administrarea obligațiilor fiscale datorate de sediul secundar, competența revine organului fiscal în a cărui evidență se află domiciliul persoanei fizice.
Obligațiile declarative. Începând cu anul 2022, declarațiile de impunere și declarațiile informative se depun la organul fiscal din raza teritorială a domiciliului fiscal al persoanei fizice.
Soluționarea deconturilor de TVA. Conform Ordinului ANAF 2.021/2021, deconturile de TVA sunt soluționate potrivit legislației în vigoare pentru soluționarea deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare.
Solicitarea documentelor la Fisc și comunicarea lor. PFA-urile și profesioniștii care vor să ceară Fiscului documente trebuie să adreseze solicitări fie prin înregistrarea lor la registratura organului fiscal competent, fie prin poștă, fie prin alte mijloace (inclusiv online). Documentele sunt comunicate apoi fie la domiciliul fiscal (prin remitere sub semnătură), fie prin poștă (scrisoare recomandată cu confirmare de primire), fie prin alte mijloace (inclusiv online).
Plata obligațiilor fiscale. Atunci când vine vorba de plata obligațiilor fiscale (impozite, taxe, contribuții și alte venituri bugetare, inclusiv impozitul pe venitul din salarii aferent activității sediilor secundare), aceasta se face la unitatea Trezoreriei Statului care deservește organul fiscal competent.
Dacă PFA-ul (sau profesionistul) vrea să achite impozitul pe veniturile din salarii datorat de un sediu secundar, documentele de plată trebuie întocmite separat și să cuprindă:
- codul de identificare fiscală și denumirea persoanei care face plata, respectiv persoana fizică ce desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere care a înființat sediul secundar - în calitate de plătitor;
- codul de identificare fiscală al sediului secundar pentru care se face plata - în calitate de beneficiar.
Îndrumarea și asistența. Acestea sunt realizate de autorități, în cazul PFA-urilor și profesioniștilor, conform procedurii stabilite în toamna trecută prin Ordinul ANAF 1.233/2021.
Urmărirea înlesnirilor la plată. Mai precis, urmărirea modului de respectare a înlesnirilor la plată acordate se face de către organul fiscal din raza domiciliului persoanei fizice. Aceeași unitate fiscală se ocupă de comunicarea actelor administrative de modificare, pierdere sau menținere a valabilității înlesnirii.
Compensarea și restituirea obligațiilor fiscale. Restituirea sumelor (impozite, taxe, contribuții și alte venituri bugetare cuvenite) este făcută de organul fiscal competent, însă numai după compensarea efectuată cu alte obligații fiscale datorate (adică așa cum prevede articolul 168 din Codul de procedură fiscală).
Executarea silită. În acest caz, ordinul ANAF prevede că, „Pentru recuperarea creanțelor fiscale datorate de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere în cadrul procedurii de executare silită, organul de executare coordonator este organul fiscal competent. În situația în care executarea silită se efectuează prin somație și poprire, aplicarea măsurii de executare silită se efectuează de către organul de executare coordonator”. La cererea organului coordonator, organele de executare competente să aplice sechestrarea și valorificarea bunurilor mobile sau imobile sunt cele din raza teritorială a bunurilor. Însă, dacă intervine o urgență, chiar organul coordonator poate face indisponibilizarea și executarea silită.
Ce se întâmplă în caz de litigiu. În fine, actul normativ citat mai face referire la reprezentarea în fața instanțelor de judecată, care este asigurată de structura juridică din cadrul organului fiscal emitent al actului administrativ sau al actului de executare, indiferent de momentul nașterii litigiului. Prin excepție, pentru litigiile privind insolvența, reprezentarea în fața instanțelor e asigurată de serviciul juridic din cadrul organului fiscal central în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al persoanei fizice.