Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii urmează să fie modificată prin OUG nr. 58/2022, care va intra în vigoare pe 28 mai 2022.
Practicile comerciale incorecte sunt în special cele înșelătoare și cele agresive, așa cum se arată în lege, unde există două condiții pe care le bifează practicile comerciale pentru a fi considerate ca incorecte și sancționate de lege - comercianții nu au voie să recurgă la ele. Legea nu a mai fost modificată din 2018, iar modificarea actuală vine să apropie legea de realitățile economice, incluzând în discuție și produsele și serviciile digitale.
Practicile comerciale înșelătoare și agresive sunt exemplificate în anexa Legii 363, iar din 28 mai, ea va cuprinde și alte fapte ale comercianților care acum scapă de sub reglementarea legii:
- vor fi considerate practici comerciale înșelătoare:
- afirmarea faptului că recenziile privind un produs provin de la consumatori care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul, fără a lua măsuri rezonabile și proporționale pentru a verifica dacă aceste recenzii provin de la consumatorii respectivi;
- prezentarea sau însărcinarea unei alte persoane juridice/fizice cu prezentarea de recenzii sau recomandări false ca venind din partea unor consumatori ori prezentarea înșelătoare a recenziilor sau a recomandărilor unor consumatori pe platformele de comunicare socială pentru a promova anumite produse;
- revânzarea de bilete către consumatori, în cazul în care comerciantul le-a achiziționat utilizând mijloace automate pentru a eluda orice limitare impusă privind numărul de bilete pe care o persoană le poate cumpăra sau orice altă regulă aplicabilă achiziționării de bilete;
- furnizarea de rezultate ca răspuns la o căutare efectuată online de către un consumator, fără a menționa în mod clar existența oricărei publicități plătite sau a oricărei plăți specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziție mai bună în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării.
Așadar, o problemă o vor avea cei care își fac reclamă folosind recenzii false, dar și cei care prezintă recenzii pe care nu le-au verificat. Cum se poate face asta? De pildă, comerciantul poate să-i pretindă celui care a cumpărat să facă dovada achiziției atunci când trimite recenzia. Așa cum se întâmplă, de pildă, actualmente, pe platforma eMAG, care menționează la secțiunea de recenzii achizițiile verificate.
Legea privind practicile incorecte nu ne spune nimic de recenzii acum, iar noua reglementare ar permite autorităților să-i sancționeze drastic pe cei care se folosesc de recenziile false sau pe cei care, chiar folosindu-i pe alții (de pildă, diverși „formatori de opinie” de pe Internet, să prezinte recenzii false ale produselor sau serviciilor respective).
Spunem sancțiuni drastice pentru că inclusiv la capitolul sancțiuni ordonanța va aduce mari modificări din 28 mai, după cum urmează:
Comercianții nu vor mai putea scăpa cu amenzi minore
Practicile comerciale incorecte sunt interzise și, cu toate că sunt sancționate și acum cu amenzi ce pot ajunge până la 100.000 de lei, minimul acestor amenzi e stabilit acum destul de jos - la 2.000 sau 5.000 de lei. Chiar dacă agenții ANPC aplică amenzi ce merg spre maximul prevăzut de lege, comercianții pot plăti jumătate din minimul prevăzut de lege și pot scăpa astfel cu amenzi de doar 1.000 sau 2.500 de lei pentru practici înșelătoare sau agresive.
OUG 58 va ridica minimul amenzilor la 10.000 și 20.000 de lei, în funcție de categoria de practici folosite, dar maximul va fi păstrat la 100.000 de lei - pentru practicile comerciale înșelătoare sancțiunea va sta între 20.000 - 100.000 de lei, iar pentru cele agresive, între 10.000 și 100.000 de lei.
Totodată, nicio amendă din Legea 363/2007 nu va putea fi plătită la jumătate în 15 zile.
Alte fapte sancționate de noua ordonanță
Va fi încadrată ca având potențial înșelător, potrivit ordonanței, „orice activitate de comercializare a unui bun pe teritoriul României, ca fiind identic cu un bun comercializat în alte state membre, deși bunul respectiv are o compoziție sau caracteristici semnificativ diferite, cu excepția cazului în care acest lucru este justificat de factori legitimi și obiectivi”. Comercianții vor trebui, în cazul acestor produse, să ofere informații adecvate care să facă diferența în mintea consumatorului între produsul vândut și cel din alt stat membru UE cu care se aseamănă.
Așa cum spuneam, prin viitoarea ordonanță, din 28 mai, vor intra sub reglementarea Legii practicilor comerciale incorecte și bunurile și serviciile digitale și cu conținut digital, iar legea va cuprinde și o definiție pentru piața online: „un serviciu care utilizează software, inclusiv un site de internet sau o parte a unui site de internet sau o aplicație gestionată de către comerciant sau în numele acestuia, care le permite consumatorilor să încheie contracte la distanță cu alți comercianți sau consumatori”.
De asemenea, în cazul unei invitații de a cumpăra, vor fi informații considerate esențiale cele privind „modalitățile de plată, livrare și executare, dacă acestea diferă de condiţiile cerute de diligenţa profesională”, precum și, în cazul produselor vândute pe piața online, „informația dacă partea terță care oferă produsele este sau nu un comerciant, pe baza declarației respectivei părți terțe față de furnizorul de piață online”. Aceste omisiuni pot atrage amenzi din partea ANPC.
Totodată, cumpărătorilor va trebui să li se arate după ce criterii le-au apărut în căutări pe piața online anumite produse înaintea altora - astfel de obligații le vor reveni, desigur, celor care au platforme de vânzare unde regăsim mai mulți comercianți și tipuri de produse.
„În situaţia în care se oferă consumatorilor posibilitatea de a căuta produse oferite de diferiţi comercianţi sau de consumatori pe baza unei căutări sub formă de cuvinte-cheie, fraze sau alte date de intrare, indiferent de locul în care se încheie tranzacţiile în cele din urmă, sunt considerate esenţiale informaţiile generale, puse la dispoziţie într-o secţiune specifică a interfeţei online care este direct şi uşor accesibilă de pe pagina unde sunt prezentate rezultatele căutării, privind principalii parametri de stabilire a ierarhiei produselor prezentate consumatorului ca urmare a căutării efectuate şi privind importanţa relativă a acestor parametri, prin raportare la alţi parametri, reprezentând criterii generale sau procese sau orice semnale specifice încorporate în algoritmi ori în orice alte mecanisme de ajustare sau retrogradare utilizate în legătură cu ierarhia rezultatelor”, prevede, mai exact, ordonanța.
Atenție! Prevederile ordonanței intră în vigoare la 28 mai 2022.