„Este un document strict cu caracter informativ și nu reprezintă o garanție a plății efectuate de către angajator. În acest sens, informațiile care vor fi incluse sunt alese de către angajator. Practic, prin intermediul acestuia, angajatul poate vedea componența salariului final - care sunt taxele pe care i le reține statul, precum și taxele care se rețin angajatorului său”, ne-a explicat Maria Crișu, Payroll Manager la Accace România.
Prin urmare, fluturașul de salariu îndeplinește mai mult o funcție din sfera „bine de știut”: orice angajat ar trebui să aibă idee, fie că își face singur calculele, fie că le vede pe un astfel de document, cât plătește statului lună de lună ca impozit, cât dă la sănătate și cât, la pensie.
Potrivit specialistului Accace, fluturașul poate conține informațiile privind: salariul (brut și net), prime, bonusuri, diurne, sporuri, tichete de masă, de vacanță sau tichete cadou, indemnizații de concediu și alte beneficii semnalate în contract.
„Pe lângă acestea, angajatorul poate include o serie de alte informații pe care le consideră utile. În ultimii ani, s-a trecut de la fluturașii în format fizic la trimiterea electronică a acestora, în mod automat, prin intermediul unor aplicații utilizate de către echipele de HR”, spune Maria Crișu.
Ce nu face acest document e să-i ofere angajatului vreo garanție că i s-au și plătit acele dări la stat. Prin urmare, de aici putem înțelege că cel care spune că se uită pe acest fluturaș și are astfel confirmarea că angajatorul chiar se achită de obligațiile sale, greșește.
Până aici, despre utilitatea pentru salariat. Dar are angajatorul o obligație să emită fluturașul lună de lună? E obligat să achieseze la solicitarea angajatului care-i spune că vrea să vadă fluturașul? Legea nu-l obligă să-l dea, însă indicat ar fi să-și asume obligația aceasta față de angajații săi prin contract sau regulament intern.
„Nu există prevedere legală cu privire la distribuirea fluturașului de salariu către angajați, cu excepția cazului în care această procedură este specificată în contractul colectiv de muncă aplicabil sau în Regulamentul de ordine interioară.
Generarea și distribuirea fluturașului ține de procedurile interne ale companiei/angajatorului. Însă, pentru a informa angajatul cu privire la drepturile sale salariale și a menține o comunicare eficientă cu acesta, recomandăm angajatorului să implementeze această practică”, a explicat Maria Crișu.
Comentarii articol (0)