OG nr. 6/2021 privind reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului a intrat în vigoare în 2021 și a venit nu doar cu o interdicție de a introduce pe piață anumite produse din plastic de unică folosință, ci și cu o obligație de a reduce consumul anumitor produse de acest fel, de a colecta anumite cantități din deșeurile produselor respective ș.a.m.d.
În acest context, Ministerul Mediului a pus în dezbatere în ianuarie 2022 proiectul de ordin al ministrului pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularului „Declarație privind produsele din plastic de unică folosință“ şi a instrucţiunilor de completare şi depunere a acestuia. Un an mai târziu, ordinul a fost oficializat - vorbim, mai precis, de Ordinul MMAP nr. 185/2023.
Declarația se va transmite la Administrația Fondului pentru Mediu în mod electronic, utilizând serviciul "Depunere declaraţii on-line" existent pe site-ul acesteia. În formatul acesteia găsim, practic, exact cantitățile ce trebuie raportate din fiecare categorie de produs de plastic, așa cum prevede OG 6.
Cei care introduc pe piață aceste produse sunt obligați prin OG 6 să declarare anual la Administrația Fondului pentru Mediu cantitățile introduse pe piață în anul precedent celui în care raportează (până la 25 februarie) - asta, în contextul în care, de fapt, principala lor obligație este să reducă progresiv cantitățile introduse pe piață, astfel: 5% pentru anul 2023, 10% pentru anul 2024, 15% pentru anul 2025 și 20% pentru anul 2026, raportat la anul 2022 - sens în care vor trebui, anual, până la 1 februarie să raporteze și măsurile adoptate pentru atingerea acestor ținte prevăzute de lege.
Concret, iată ce obligații de raportare la AFM există conform OG 6/2021:
- cei care introduc pe piață următoarele produse sunt obligați prin OG 6 să declarare anual la Administrația Fondului pentru Mediu cantitățile introduse pe piață în anul precedent celui în care raportează (până la 25 februarie): pahare pentru băuturi, inclusiv capacele acestora; recipiente pentru alimente, cum ar fi cutiile cu sau fără capac, utilizate pentru a conține produse alimentare care sunt destinate consumului imediat, fie pe loc, fie la pachet sau care sunt de regulă consumate din recipient sau sunt gata de consum fără a necesita o pregătire suplimentară, precum gătirea, fierberea sau încălzirea (inclusiv recipiente pentru alimente utilizate pentru meniuri de tip fastfood sau alte meniuri gata pentru consum imediat, cu excepția recipientelor pentru băuturi, a farfuriilor, a pachetelor și foliilor din material flexibil care conțin produsele alimentare);
- cei care introduc pe piață sticle PET pentru băuturi, care conțin plastic reciclat, sunt obligați să comunice anual la Administrația Fondului pentru Mediu procentul de material reciclat din acestea, până la 25 februarie a anului următor raportării; vorbim de sticle pentru băuturi cu o capacitate de până la 3 litri, inclusiv dopurile și capacele acestora, dar nu și sticlele din sticlă sau metal pentru băuturi cu dopuri și capace din plastic ori sticlele pentru băuturi destinate și utilizate pentru alimentele destinate unor scopuri medicale speciale;
- cei care introduc pe piață plastic reciclat pentru a fi încorporat în sticle PET sunt obligați să comunice anual la Administrația Fondului pentru Mediu cantitatea de material reciclat din acestea, până la 25 februarie a anului următor raportării;
- cei care, prin intermediul unei organizaţii care implementează răspunderea extinsă a producătorului, individual pentru deşeurile proprii produse după consumul respectivelor produse sau printr-un sistem de garanţie-returnare, introduc pe piață sticlele din plastic pentru băuturi cu o capacitate de până la 3 litri, inclusiv dopurile și capacele acestora sunt obligați să declare anual la Administrația Fondului pentru Mediu cantitățile introduse pe piață și cantitățile colectate conform legii (un procent minim de 77% din greutatea introdusă pe piață trebuie colectată, anual, până în 2025, iar dincolo de acest an, cel puțin 90%).
Când se fac primele raportări
Potrivit OG 6/2021, prima perioadă de raportare este anul calendaristic 2022. Anul acesta vor trebui să raporteze până la 25 februarie doar două categorii de firme din toate cele patru de mai sus: prima și ultima din listă. Pentru punctele 2 și 3 de mai sus, prima raportare se face anul viitor pentru anul 2023.
În fine, pentru fiecare categorie de firme sau persoane fizice responsabile vizate de obligația de raportare sunt prevăzute în ordonanță amenzi pentru nerespectarea obligației ce pornesc de la câteva mii la zecii de mii de lei.