ACCES PREMIUM
De ce premium?
În 2022, ANAF vrea și mai multe controale de la distanță. Iar SAF-T va elimina, treptat, necesitatea verificărilor „pe teren”
Reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) spun că anul 2022 va aduce contribuabililor mai puține controale clasice decât în anii precedenți și mai multe controale făcute de la distanță, prin verificarea documentară. Totodată, implementarea fișierului standard de control fiscal (SAF-T) va elimina treptat necesitatea inspectorilor de a mai face verificări „pe teren”.
Articolul continuă mai jos
„La ce să se aștepte contribuabilii în 2022, din punct de vedere al controalelor fiscale? Contribuabilii onești trebuie să se aștepte la un număr mai mic de controale fiscale clasice. Ați văzut că, încă de anul trecut, am implementat desk audit-ul (verificarea documentară - n. red.). Practic, anul acesta ne dorim să creștem ponderea desk audit-urilor în totalul verificărilor efectuate. Mai mult decât atât, ne dorim să diminuăm durata inspecțiilor fiscale și să diminuăm vizitele fizice la contribuabili - interacțiunea să aibă loc în special în mediul virtual și să putem analiza informațiile de care dispunem electronic, astfel încât povara pe contribuabil să fie cât mai mică”, a declarat azi
Daniel Tudor, Director General în cadrul ANAF, la conferința de fiscalitate organizată de EY România.
Acesta a subliniat că în 2022 controalele fiscale vor avea în vizor în special
chestiunile problematice identificate la verificările din trecut. Printre altele, va fi urmărită activitatea comercianților de legume, fructe, apă, alcool, haine, încălțăminte, nisip, pietriș și clădiri noi, adică fix
produsele pentru care anul acesta va deveni obligatorie facturarea electronică prin intermediul sistemului e-Factura.
„Din punct de vedere al unor domenii prioritare, analizăm cu foarte mare atenție zonele cu risc fiscal mare (în care controalele fiscale desfășurate anterior au confirmat acele riscuri fiscale). Sunt, pe de o parte, produsele cu risc fiscal ridicat pe care le-ați văzut și în ultimele reglementări legale, dar ne uităm și la influențele fiscale ale muncii la negru și la gri, analizăm influențele optimizărilor fiscale (inclusiv folosirea microîntreprinderilor pentru a evita trecerea la impozitul pe profit - n. red.), domeniul prețurilor de transfer, TVA-ul”, a adăugat Daniel Tudor.
Tot în legătură cu inspecțiile la companii, specialistul de la ANAF a spus că
implementarea SAF-T va face ca necesitatea vizitelor „pe teren” să fie din ce în ce mai mică în viitorul apropiat:
„Controalele fiscale, pe viitor, o să arate cu totul altfel față de zilele noastre. Acolo ne dorim să ajungem. Adică la maniera la care ele vor fi efectuate doar atunci când, din schimbul automat electronic de informații, nu putem să ne lămurim cu privire la anumite aspecte ce pot apărea sau există anumite riscuri care apar în evidența noastră.”Trebuie precizat, însă, că acest deziderat va fi atins treptat,
pe măsură ce SAF-T devine obligatoriu pentru tot mai multe firme - din 2022 pentru marii contribuabili, din 2023 pentru contribuabilii mijlocii și din 2025 pentru contribuabilii mici.
În completarea acestei idei,
Georgiana Constantin, Manager taxe indirecte la EY România, a spus că SAF-T va duce și la
solicitarea unui număr mai mic de documente pentru inspecțiile fiscale. De ce? Pentru că autoritățile deja vor avea majoritatea informațiilor de care au nevoie.
„Pe termen mediu și lung, așteptarea va fi ca raportarea SAF-T să ușureze procedura de control fiscal, ținând cont de faptul că informații care în mod uzual sunt solicitate la inițierea sau pe parcursul inspecției fiscale vor fi deja disponibile. Și mă refer aici atât la documentele de natură contabilă, cum ar fi registrul jurnal sau balanța de verificare, cât și la clasicele situații privind TVA colectată și TVA dedusă pe tipuri de operațiuni, a căror pregătire este acum în sarcina contribuabililor”, a spus specialista.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)