„Curtea a constatat neconstituționalitatea în ansamblu a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 192/2020 întrucât a fost adoptată cu încălcarea prevederilor constituționale ale art. 1 alin. (3) și (5) și art. 79 alin. (1), referitoare la avizarea proiectelor de acte normative de către Consiliul Legislativ.
Curtea precizează că, prin efectul prezentei decizii, sunt eliminate din fondul activ al legislației, în condițiile art.147 alin. (1) și (4) din Constituție, doar dispozițiile cuprinse în Ordonanța de urgență a Guvernului nr.192/2020, în timp ce celelalte texte normative din Legea nr.55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 și din Legea nr.81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă rămân în continuare în vigoare”, a transmis marți CCR. De reținut însă că CCR nu a spus că măsurile în sine din OUG 192/2020 sunt neconstituționale, ci că a lipsit avizul Consiliului, obligatoriu, fapt ce duce la neconstituționalitatea în sine a ordonanței.
OUG nr. 192/2020 a venit cu câteva măsuri importante, cea referitoare la masca de protecție fiind doar una dintre ele. Ordonanța nu venea să introducă în Legea nr. 55/2020 obligația de a purta masca, ci doar să nuanțeze cum pot instituit autoritățile, prin ordin, obligația de a purta masca de protecție - nu doar în spațiile publice închise, ci în oricare spații. Dar anterior OUG 192, legea oricum prevedea pentru autorități posibilitatea de a impune portul măștii.
Dacă ne uităm în mod superficial la decizie riscăm să tragem concluzia greșită. Iată o comparație a textelor de lege pentru a înțelege diferența și ce a modificat, de fapt, OUG nr. 192/2020:
Legea nr. 55/2020 înainte de OUG 192 | Legea nr. 55/2020 după OUG 192 |
Pe durata stării de alertă, prin ordin comun al ministrului sănătății și ministrului afacerilor interne se poate institui: a) obligativitatea purtării măștii de protecție în spațiile publice închise, spațiile comerciale, mijloacele de transport în comun și la locul de muncă; |
Pe durata stării de alertă, prin ordin comun al ministrului sănătății și ministrului afacerilor interne se poate institui: a) obligativitatea purtării măștii de protecție în spațiile publice, spațiile comerciale, mijloacele de transport în comun și la locul de muncă; |
Prin urmare, dreptul de a impune purtarea măștii îl aveau autoritățile și înainte, dar nu și pentru spațiile deschise, adică în aer liber.
Așa cum spuneam, chestiunea referitoare la masca de protecție e doar una dintre măsurile prevăzute de OUG-ul declarat neconstituțional adoptat. Celelalte măsuri aduse de OUG în Legea 55/2020 și nu numai au fost:
- posibilitatea de a trece la telemuncă/munca la domiciliu fără acordul telesalariatului, dacă specificul activității permite:
- organizarea programului de lucru, în cazul firmelor cu peste 50 de angajați, cu diferența între ture de cel puțin o oră, în loc de trei ore, cum era înainte stabilit;
- posibilitatea suspendării, în perioada noiembrie 2020-31 decembrie 2020, activităților care impun prezența fizică a antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ și continuarea activităților didactice în sistem on-line.
- o modificare la Legea telemuncii: a fost introdusă posibilitatea ca angajatul să lucreze cu mijloacele electronice proprii (laptop, de pildă), dacă se convine în scris pentru acest lucru.
În ceea ce privește efectele deciziei CCR date marți, conform art. 147 al Constituției, reține următoarele lucruri:
- de la data publicării, deciziile sunt general obligatorii şi au putere numai pentru viitor; va trebui, așadar, să așteptăm publicarea decizie în Monitorul Oficial;
- dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale îşi încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei; pe durata acestui termen, dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt suspendate de drept.
Comentarii articol (0)