După ce, în mai puțin de o săptămână, au apărut acte normative ce reglementează măsurile ce trebuie luate de angajatori în perioada stării de alertă, respectiv reglementări SSM și instrucțiuni suplimentare în ceea ce privește triajul epidemiologic în firme, vineri a apărut Ordinul comun al ministrului sănătății și ministrului afacerilor interne nr. 874/81/2020, ce aduce detalii despre obligativitatea purtării măștii de protecție în spațiile publice închise și a triajului epidemiologic în perioada următoare.
Concret, atunci când vine vorba de măștile de protecție, Ordinul 874/81/2020 stabilește că medicii de medicina muncii sunt cei care vor face evaluarea de risc și vor stabili condițiile purtării acestora de către angajați, iar responsabilul cu securitatea și sănătatea în muncă va face instruirea angajaților în ceea ce privește SSM-ul.
Pe de altă parte, în cazul triajului observațional al angajaților, medicul de medicina muncii va monitoriza obligatoriu starea de sănătate a salariaților și va face și instruirea lor în ceea ce privește SSM. Totodată, acesta va realiza o evaluare a riscului, pentru a decide dacă sunt și alte zone unde nu este obligatorie masca.
Ordinul 874/81/2020 stabilește obligativitatea purtării măștii în orice spațiu public închis, spații comerciale, mijloace de transport în comun și la locul de muncă, pe toată durata prezenței în aceste spații, dar și a realizării unui triaj epidemiologic și dezinfectarea mâinilor la intrarea într-un sediu de firmă sau într-o incintă a instituțiilor și autorităților publice.
În urma evaluării riscului de către medicul de medicina muncii, de la purtarea măștii de protecție pot fi exceptați salariații care stau singuri în birou, cei care suferă de boli care afectează capacitatea de oxigenare, cei care desfășoară activități fizice intense și/sau în condiții de muncă solicitante ori prezentatorii TV și invitații lor, cu condiția păstrării unei distanțe de trei metri între persoane.
Potrivit Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006 și a normelor sale de aplicare, firmele sunt obligate să aibă un responsabil cu SSM-ul, iar cele patru variante posibile pentru a acoperi această obligație sunt:
- asumarea de către angajator a activităților de prevenire și protecție;
- desemnarea unuia sau mai multor salariați responsabili cu prevenirea și protecția;
- înființarea unui serviciu intern de prevenire și protecție;
- contractarea unui serviciu extern de prevenire și protecție.
Așa cum stabilește legislația din domeniu, activitățile de prevenire și de protecție trebuie desfășurate în funcție de numărul de salariați, ceea ce înseamnă că în unele cazuri nu este necesar neapărat un responsabil sau un serviciu intern ori extern. Mai exact, aici vorbim despre firmele mai mici, unde chiar angajatorul poate prelua aceste activități, dacă este persoană fizică.
Tot Legea 319/2006 stabilește și faptul că supravegherea sănătății lucrătorilor este asigurata prin medicii de medicina a muncii, măsurile prin care se poate face acest lucru fiind stabilite potrivit reglementărilor legale și astfel încât fiecare angajat să poată beneficia de supravegherea sănătății la intervale regulate.