„Obiectivul prezentei scheme îl reprezintă susținerea beneficiarilor prevăzuți în prezenta schemă, a căror activitate a fost afectată negativ de răspândirea virusului SARS-CoV-2 sau a căror activitate a fost interzisă prin ordonanțe militare pe perioada stării de urgență sau îngrădite pe perioada stării de alertă”, scrie în Ordinul ministrului culturii nr. 3453/2022, apărut pe 11 noiembrie în Monitorul Oficial, deși proiectul a fost pus în dezbatere pe 9 martie.
Concret, vorbim de câte un grant de maximum 200.000 de euro pentru fiecare societate sau ONG eligibil(ă), bugetul total fiind de 140 de milioane de lei. Banii vor putea fi folosiți pentru a acoperi obligațiile fiscale restante, alte creanțe bugetare restante la organul fiscal central, dar și creanțe fiscale viitoare, pentru o perioadă de până la șase luni după acordarea ajutorului de minimis.
„ Ajutorul se acordă beneficiarilor sub forma unor granturi în cuantum de 20% din baza de calcul, rezultată din desfăşurarea activităţilor aferente codurilor CAEN prevăzute la art. 8 alin (2) lit.c), în anul 2020 comparativ cu anul 2019, dar nu mai mult de echivalentul în lei al sumei de 200.000 euro la nivel de întreprindere, calculată pe durata ultimilor 3 ani fiscali (anul fiscal în curs și doi ani fiscali anteriori)”, prevede ordinul.
Beneficiarii schemei în dezbatere sunt întreprinderile care au personalitate juridică, sunt legal înregistrate în România și se încadrează în una dintre următoarele categorii: (a) societăți înființate în baza Legii societăților nr. 31/1990 și (b) organizații neguvernamentale, constituite în baza Legii nr. 21/1924 pentru persoanele juridice (asociații și fundații) sau a OG nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, care desfășoară activități conform următoarelor coduri CAEN:
- 1820 Reproducerea înregistrărilor;
- 4690 Comerț cu ridicata nespecializat;
- 4761 Comerț cu amănuntul al cărților, în magazine specializate;
- 4791 Comerț cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet;
- 5811 Activități de editare a cărților;
- 5911 Activități de producție cinematografică, video și de programe de televiziune;
- 5912 Activități de post-producție cinematografica, video si de programe de televiziune;
- 5913 Activități de distribuție a filmelor cinematografice, video si a programelor de televiziune;
- 5914 Proiecția de filme cinematografice
- 5920 Activități de realizare a înregistrărilor audio și activități de editare muzicală;
- 7420 Activități fotografice;
- 7990 Alte servicii de rezervare și asistență turistică;
- 8552 Învățământ în domeniul cultural (limbi străine, muzică, teatru, dans, arte plastice etc.);
- 9001 Activități de interpretare artistică (spectacole);
- 9002 Activități suport pentru interpretare artistică (spectacole);
- 9003 Activități de creație artistică;
- 9004 Activități de gestionare a sălilor de spectacole;
- 9101 Activități ale bibliotecilor și arhivelor;
- 9102 Activități ale muzeelor;
- 9103 Gestionarea monumentelor, clădirilor istorice și a altor obiective de interes turistic.
Solicitanții grantului trebuie să nu se afle în insolvență la momentul înscrierii în cadrul schemei și trebuie să fi depus situațiile financiare anuale la timp.
„Indiferent de tipul cheltuielii, beneficiarul are obligația menţinerii activităţii pentru care a obţinut finanţare cel puţin 6 luni”, prevede proiectul de ordin.
Schema se va derula până pe 30 iunie 2023, iar plățile se vor efectua până cel târziu la 31 decembrie 2023.