Astfel, după completarea formularelor specifice acestor două operațiuni, pe unele dintre site-uri, consumatorului i se cere o sumă modică pentru a putea descărca rezultatul. Doar că, în momentul în care face plata și acceptă termenii și condițiile comerciantului, consumatorul începe, de fapt, automat, un abonament nesolicitat, cu o perioadă de ”gratuitate” / ”încercare”, așa cum este ea menționată, care variază de la 24 de ore la câteva zile.
După expirarea acestei perioade, în cazul în care consumatorul nu acționează pentru a cere anularea abonamentului, comerciantul debitează contul cardului utilizat prima dată, pentru plata unor sume care variază între câteva sute de lei până la câteva sute de euro, sub forma unui abonament pentru 1 lună, mai multe luni sau 1 an.
În general, în cazurile semnalate către ECC Romania, nu există posibilitatea de retragere din contract în termen de 14 zile a consumatorului, în urma realizării plății online. Acest lucru se întâmplă pentru că, în ”termeni și condiții” – secțiune foarte rar citită de consumatori, înainte de agreare – sunt trecute precizări care anunță că, în urma realizării plății, consumatorul nu mai beneficiază de posibilitatea retragerii din contract.
Mențiunea nerealizându-se în mod vizibil distinctiv, se folosește astfel, o prevedere din legislație care anunță că, atunci când consumatorul acceptă în mod expres începerea furnizării de conținut digital și confirmă că a luat cunoștință de faptul că își va pierde dreptul la retragere, atunci nu mai poate folosi acest drept.
Aceste site-uri sunt realizate în așa fel încât să fie la limita legalității și se bazează foarte mult pe neatenția consumatorilor și pe comportamentul acestora când fac achiziții online.
De regulă, foarte mulți consumatori acceptă termenii și condițiile doar prin bifarea unor căsuțe, fără a citi vreodată aceste reguli care reprezintă efectiv clauzele contractelor pe care le încheie cu acei comercianți și își dau acordul, fără să-și dea seama, pentru pierderea dreptului de retragere.
A rezolva o astfel de petiție sosită de la consumatori, de către ECC Romania, adică pe cale amiabilă, devine, astfel, foarte greu de dus la îndeplinire, pentru că deținătorii acestor site-uri refuză soluționarea și rambursarea sumelor percepute în plus, pentru abonamentele lunare, anuale etc, invocând tocmai faptul că au primit acceptul consumatorului.
Din aceleași motive, de cele mai multe ori nici băncile nu pot da un răspuns pozitiv la cererile de refuz la plată, tocmai pentru că, în aceste cazuri, consumatorii utilizează cardurile bancare de bunăvoie și introduc datele bancare pe aceste site-uri, acceptând apoi termenii și condițiile.
Sfaturi pentru consumatori pentru a putea evita astfel de situații
- Evitați, pe cât posibil, site-urile care cer introducerea datelor unui card pentru a descărca un produs digital, dacă nu este clar că este o achiziție unică.
- Utilizați, pe cât posibil, site-uri care oferă astfel de conținut digital gratuit. De exemplu, puteți crea un CV online, în formatul acceptat în UE, care poate fi salvat, descărcat și modificat oricând prin accesarea https://europa.eu/europass/ro, oferit de UE.
- Citiți întotdeauna termenii și condițiile comerciantului, în special când utilizați cardul bancar pentru a face plăți pe site-uri utilizate pentru prima dată.
- Dacă decideți să mergeți totuși mai departe, verificați dacă există o perioadă de încercare, care este acea perioadă, dacă există un abonament cu reînnoire lunară / anual, cum și când poate fi anulată perioada de încercare.
- Urmați pașii necesari pentru anularea perioadei de încercare înainte de termenul de expirare a acesteia, așa cum este indicat pe site-ul comerciantului. Aveți grijă să păstrați orice document care probează că ați solicitat anularea înainte de expirarea perioadei de încercare ”gratuită”. Dacă nu reușiți să utilizați formularele indicate de comerciant sau să faceți anularea direct din contul dumneavoastră pe site, trimiteți un e-mail la adresa comerciantului cât timp vă aflați încă în termen.
Comentarii articol (0)