- activitatea ca PFA a generat venituri nete de cel puțin 12 salarii minime brute pe țară în anul pentru care se face recunoașterea;
- PFA-ul este înregistrat la Registrul Comerțului cu un singur cod CAEN sau cu codul CAEN principal pentru care se face recunoașterea.
La prima vedere, legea vine să stabilească un aparent echilibru între persoanele care desfășoară o activitate salarizată (dependentă) și cele care desfășoară, poate, o activitate similară în baza OUG 44/2008 și care, astfel, beneficiază atât de un tratament fiscal diferit, cât și de o reglementare specifică, fiind în discuție imposibilitatea recunoașterii vechimii în muncă și, după caz, în specialitate a PFA-urilor.
PFA versus salariat: din start, vorbim de modul mult mai flexibil de desfășurare a activității în cazul PFA-ului, acestea având libertatea de a-și organiza timpul de muncă și de a presta activitatea pentru mai mulți beneficiari, avantaje care vin, la rândul lor, cu o serie de limitări ce nu pot fi evitate, ținând cont de actualul cadru legislativ. Sigur că, la prima vedere, pare o restrângere a drepturilor pe care le are PFA-ul, cel puțin în privința vechimii în muncă și specialitate, iar din punct de vedere fiscal există, putem spune, o serie de avantaje de care salariații și funcționarii publici nu pot beneficia.
Practic, nivelul contribuțiilor (pensii - CAS; sănătate - CASS) pentru PFA avem acel plafon de la care apare obligația de plată stabilit la nivelul a 12 salarii minime brute pe țară (12 x 2.550 de lei pentru 2022), iar sub acest plafon nu sunt datorate respectivele contribuții, fiind exclusiv calculat și datorat impozitul corespunzător. Desigur, plătește sub plafon cine dorește să facă acest lucru. La salariați, în schimb, nu există un atare plafon, contribuțiile se plătesc indiferent de salariu.
Sintagme vagi, de natură să pună probleme în practică
„Vechimea în muncă şi, după caz, vechimea în specialitate este considerată perioada în care PFA a desfăşurat activitate economică şi a achitat contribuţiile, taxele şi impozitele legale, nefiind luată în considerare perioada în care PFA nu a avut activitate generatoare de venit sau a avut activitatea suspendată”, este precizat în noua lege.
Consiliul Legislativ a avizat negativ propunerea de lege, semnalând și câteva probleme de constituționalitate, cum ar fi lipsa de claritate și predictibilitate a sintagmei „nu a avut activitate generatoare de venit sau activitatea a fost suspendată”, ținând cont de faptul că plafonul de 12 salarii minime se analizează în ansamblu, nu pentru fiecare lună în parte.
Practic, din expunerea de motive care a însoțit propunerea în Parlament putem constata că principala situație avută în vedere a fost cea a persoanelor care vor să participe la concursurile organizate de instituțiile publice pentru ocuparea posturilor, iar una dintre condițiile cel mai des întâlnite este cea a vechimii în specialitate - pe care, desigur, la acest moment, PFA-urile nu o pot „bifa”.
Nu putem spune că este 100% greșită abordarea, în special în cazul celor care vor să ocupe astfel de funcții și, în mod real și concret, au prestat activitățile respective în calitate de PFA, însă pentru a evita eventuale confuzii, ar trebui corelat codul CAEN cu COR, acest lucru fiind semnalat chiar în avizul negativ al Consiliului Legislativ.
Practic, pentru a-i fi recunoscută vechimea în specialitate unei persoane fizice autorizate, aceasta ar trebui să facă dovada că a prestat exclusiv activitatea specifică specialității respective și a obținut venituri care depășesc plafonul minim prevăzut, acesta fiind reperul și pentru considerarea vechimii și a stagiului de cotizare.
Un leu sub plafon și anul se pierde
Tot pe partea de tehnică legislativă, putem observa că vor exista diferențe și în cazul în care, pe parcursul unui an, PFA-ul nu a atins plafonul minim al veniturilor, deși a desfășurat o singură activitate, iar, în aceste condiții, chiar și un leu sub acest plafon i-ar anula recunoașterea anului respectiv, deci nu sunt luate în calcul toate ipotezele, așa cum prevede art. 24 alin (2) din Legea nr. 24/2000.
Mai concret, chiar dacă 11 luni o persoană fizică autorizată a desfășurat activitatea pentru care solicită recunoașterea vechimii în specialitate și nu a atins cele 12 salarii minime brute, acesteia nu-i va fi recunoscută vechimea în specialitate. Aceeași situație o regăsim și în cazul celor care, chiar dacă au prestat 12 luni, nu au atins plafonul minim.
Alin (2) al art. 181 care ar urma să fie introdus în OUG 44/2008 face referire atât la impozit, cât și la taxe și contribuții, deci recunoașterea vechimii în specialitate este condiționată de aceste elemente.
Cum va dovedi PFA-ul vechimea?
Neclar este și modul în care persoana fizică autorizată va intra în posesia unui document care să confirme vechimea sa în specialitate, nefiind prevăzute dispoziții concrete în acest sens și fiind destul de ușor de anticipat că nu vor fi acceptate declarații pe propria răspundere sau adeverințe emise chiar de către persoana fizică autorizată, mai ales că sunt avute în vedere posturile scoase la concurs în cadrul instituțiilor publice.
Putem astfel concluziona că recunoașterea vechimii în specialitate nu reprezintă un avantaj general al celor care desfășoară astfel de activități, vizând mai mult persoanele care vor să ocupe prin concurs posturi vacante în cadrul instituțiilor.