Persoanele fizice care obțin venituri independente din activități de înfrumusețare sau întreținere corporală au de îndeplinit mai multe obligații fiscale, conform unui ghid publicat azi de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).
„Acest ghid se adresează tuturor persoanelor fizice care obțin sau intenționează să obțină venituri din prestarea unor activități de înfrumusețare/întreținere corporală, în mod individual (ca PFA sau întreprindere individuală - n. red.) sau într-o formă de asociere (ca întreprindere familială - n. red.). Aceste venituri reprezintă venituri impozabile și, potrivit Codului fiscal, se încadrează în categoria venituri din activități independente”, este subliniat la începutul ghidului ANAF, ce
poate fi citit integral aici. Autoritățile anunțaseră recent că începe o campanie informativă pentru
stimularea conformării voluntare a celor ce prestează pe cont propriu servicii de înfrumusețare sau întreținere corporală.
În esență, persoanele fizice trebuie
(1) să se înregistreze la Registrul Comerțului și să solicite autorizarea funcționării ca PFA ori ca întreprindere individuală sau familială, însă sunt necesare și alte formalități specifice activității de înfrumusețare sau întreținere corporală.
„Autorizarea funcționării nu exonerează persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale de obligația de a obține, înainte de începerea activității, autorizațiile, avizele, licențele și altele asemenea, prevăzute în legi speciale, pentru desfășurarea anumitor activități economice”, precizează sursa citată.
După înregistrare și autorizare, persoanele fizice trebuie
(2) să depună la ANAF declarația unică (
formularul 212). Dacă încep activitatea în timpul anului fiscal, declarația se depune în 30 de zile de la data la care încep prestarea serviciilor. Prin formular se alege dacă venitul net anual se determină pe baza normelor de venit (și se completează Registrul de evidență fiscală, fără a exista obligații de evidență contabilă) sau în sistem real, pe baza datelor din contabilitate (caz în care se completează și Registrul de evidență fiscală).
Important! Dacă veniturile se obțin ca întreprindere familială, cei de la ANAF spun că asociații sunt obligați să încheie un contract de asociere la începerea activității. Contractul se înregistrează la Fisc în 30 de zile de la data încheierii sale. Veniturile și cheltuielile se atribuie fiecărui asociat în funcție de cota de participare în asociere. Dacă activitatea întreprinderii familiale începe în timpul anului,
se depune la ANAF formularul 223 în 30 de zile de la demararea acesteia (se depune numai de către asociatul care reprezintă asocierea în relația cu statul). Ulterior, dacă venitul net anual se determină în sistem real,
se depune și declarația 204 până în ultima zi a lunii februarie a anului următor celui de raportare.
Apoi, contribuabilii trebuie
(3) să depună anual, până la data de 25 mai, declarația unică și să calculeze taxele datorate. Formularul este folosit atât pentru a declara veniturile și taxele aferente din anul anterior (când este cazul), cât și pentru a estima veniturile și taxele aferente din anul curent. Taxele se plătesc până la data de 25 mai a anului următor celui în care au fost obținute veniturile pentru care sunt datorate.
De principiu, indiferent de nivelul veniturilor din activități de înfrumusețare sau întreținere corporală, persoanele fizice datorează
impozit pe venit (cotă: 10%). Dacă estimează că vor obține venituri cel puțin egale cu echivalentul a 12 salarii minime brute pe țară (cuantumul valabil la data depunerii declarației unice pentru salariul minim pe țară; în 2022, acesta este de 2.550 de lei), contribuabilii datorează și
contribuțiile pentru pensii (cotă: 25%)
și sănătate (cotă: 10%).
Important! Fiecare membru al întreprinderii familiale trebuie să depună declarația unică în 30 de zile de la demararea activității și ulterior anual, până la data de 25 mai.
În același timp, în situația în care se depășește plafonul de scutire de TVA de 300.000 de lei, persoanele fizice (inclusiv întreprinderile familiale) trebuie
(4) să obțină un cod de TVA și să țină evidențe corecte și complete ale tuturor operațiunilor efectuate în desfășurarea activității lor cu ajutorul Jurnalului de vânzări și al Jurnalului de cumpărări.
Înregistrarea în scopuri de TVA se face, pentru PFA-uri și întreprinderi individuale, prin formularul 070 (sau prin formularul 700), iar pentru întreprinderi familiale - prin formularul 010 (sau prin formularul 700). Ulterior, se depune decontul de TVA (declarația 300) la termenele legale (lunar, trimestrial sau semestrial, până la data de 25 a lunii următoare perioadei vizate) și se achită taxa, însă cei din ANAF subliniază că, după caz, este necesară depunerea declarațiilor 301, 394 sau 390.
Nu în ultimul rând, dacă încasează, integral sau parțial, prin numerar sau carduri bancare, bani pentru serviciile prestate, persoanele fizice (inclusiv întreprinderile familiale) trebuie
(5) să folosească aparate de marcat.