ACTUALIZARE (28.09.2022): Măsura este pusă în aplicare prin Ordinul Fiscului 1.644/2022, astfel că obligația de declarare lunară a datelor comercianților online vizați intervine din decembrie 2022, cu primul termen de raportare în ianuarie 2023.
__________
OUG 67/2022 a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 494/2022. Deși actul este în vigoare deja din 18 mai 2022, pentru a se aplica efectiv, măsura va necesita și emiterea unui ordin al Fiscului cu modelul declarației pe care o vor folosi furnizorii de servicii poștale.
„În scopul asigurării conformării fiscale, furnizorul de servicii poștale de trimitere contra ramburs este obligat, sub rezerva respectării inviolabilității secretului corespondenței, să furnizeze lunar organului fiscal central informații referitoare la trimiterile poștale care au ca particularitate achitarea de către destinatar expeditorului, prin intermediul rețelei poștale, a contravalorii bunului care face obiectul trimiterii poștale înregistrate”, prevede documentul.
Apoi, se prevede în mod expres ce informații se vor transmite și că acestea vor fi păstrate în evidențele Fiscului timp de cinci ani de la momentul primirii (vor fi șterse automat la împlinirea termenului). Astfel, este vorba de:
- numărul de înregistrare și data trimiterii poștale;
- datele de identificare ale expeditorului;
- numele și prenumele sau denumirea - în cazul persoanelor fizice sau juridice destinatare;
- adresele de expediție și livrare;
- contravaloarea bunului livrat.
Mai precis, este vorba de comercianții online care trimit produsele cumpărate de clienți prin intermediul serviciilor poștale, cu plata în sistem ramburs. Din informațiile adunate de inspectorii antifraudă în anii precedenți a rezultat că majoritatea comercianților online verificați fie nu își declaraseră integral veniturile, fie și le declaraseră numai parțial. Automat, această practică se traduce în încasări mai mici la stat din taxe și impozite, față de cât ar fi normal să se încaseze dacă veniturile ar fi declarate integral.
„Analizele de risc efectuate în domeniul comerţului electronic, la nivelul Direcţiei generale antifraudă fiscală, au ca surse principale de informaţii date puse la dispoziţie de furnizorii de servicii poștale. În urma prelucrării datelor furnizate de aceștia, în cursul anului 2021 au fost finalizate 411 verificări documentare, iar în proporţie de peste 70% din cazuri au fost stabilite sume suplimentare de plată, constatându-se că aceștia nu au declarat în totalitate veniturile obţinute din această formă de comerţ.
Așa cum se poate observa, procentul persoanelor care au fost identificate cu venituri subdeclarate/nedeclarate este majoritar, putându-se concluziona că există o practică în acest sens, cu consecinţe negative asupra bugetului de stat, producând concomitent o distorsiune semnificativă asupra pieţei concurenţiale în detrimentul contribuabililor onești”, era explicat în nota de fundamentare ce a însoțit ordonanța în forma sa de proiect.
Statisticile citate de autorități arată că volumul vânzărilor online de produse a crescut în mod semnificativ în ultimii ani, în contextul crizei coronavirusului și al restricțiilor aplicate firmelor și persoanelor fizice. Din acest motiv, s-au înmulțit și comercianții online, iar activitatea acestora este mai greu de monitorizat decât a comercianților clasici. Ce e neclar, însă, e dacă viitoarea obligație se va adresa inclusiv companiilor de curierat sau doar furnizorilor de servicii poștale.
Fiscul poate obține și în prezent aceste informații de la furnizorii de servicii poștale, însă acest lucru este mai greu de făcut și nu în toate cazurile sunt identificați comercianții online vizați.
Practic, autoritățile au nevoie și de datele clienților strict pentru a da de urma comercianților, atunci când e nevoie. „Prin stabilirea realității relației comerciale dintre cumpărătorul și vânzătorul implicați în comerțul online, Fiscul poate avea acces la confirmarea cel puțin a beneficiarului, care are interesul direct să primească factură fiscală și să beneficieze astfel de garanția legală, și indirect să determine plata taxelor și impozitelor aferente veniturilor încasate de vânzător din comercializarea produselor respective”, scrie într-un comunicat de aseară al Fiscului.
Raportarea a fost introdusă la articolul 59 din Codul de procedură fiscală, acolo unde recent a mai apărut o obligație asemănătoare - firmele care au marketplace-uri vor trebui să raporteze periodic Fiscului date despre tranzacțiile derulate prin ele de comercianții online.
Atât obligația actuală pentru marketplace-uri (încă neoperațională), cât și noua obligație pentru furnizorii de servicii poștale vor fi puse în aplicare printr-un ordin dat de Fisc în viitorul apropiat.