Măsura a fost pusă recent în aplicare prin Ordinul Fiscului 1.644/2022, care prevede că informațiile despre comercianții online și expedierile lor de colete cu plata ramburs se vor transmite prin declarația 395.
Formularul se va depune lunar online, prin e-Guvernare.ro, până în ultima zi calendaristică a lunii următoare celei de raportare. Concret, obligația de raportare intervine începând cu livrările făcute efectiv în decembrie 2022, pentru care raportarea are ca termen data de 31 ianuarie 2023.
Datele care trebuie introduse în declarația 395 au fost stabilite prin OUG 67/2022, însă într-un mod mai general, astfel că ordinul de aplicare dat de Fisc vine cu informații detaliate în acest sens, după cum reiese din tabelul de mai jos.
Expedierile de colete cu plata ramburs | |
Informațiile ce trebuie raportate conform OUG 67/2022: | Detalierile date prin Ordinul Fiscului 1.644/2022: |
Numărul de înregistrare și data trimiterii poștale. | Numărul de înregistrare și data documentului de transport. |
Datele de identificare ale expeditorului. | Denumirea persoanei juridice expeditoare sau numele și prenumele expeditorului persoană fizică, ce sunt înscrise pe documentul de transport, și codul de identificare fiscală al expeditorului (câmpul cu codul nu se completează dacă expeditorul e nerezident și n-are CIF). |
Numele și prenumele, în cazul persoanelor fizice destinatare, sau denumirea, în cazul persoanelor juridice destinatare. | Numele și prenumele destinatarului persoană fizică sau denumirea persoanei juridice destinatare. |
Adresele de expediție și livrare. Observație: Cu toate că ordonanța permite inclusiv declararea adreselor de livrare a coletelor, declarația 395 nu include un câmp special pentru aceste informații. |
Adresa exactă și județul de preluare a coletului pentru expediere sau adresa exactă și județul în care e situat sediul, punctul de lucru ori oficiul furnizorului de servicii poștale la care e adus coletul pentru expediere. |
Contravaloarea bunului livrat. | Contravaloarea în lei a bunului livrat și modalitatea în care se achită rambursul către expeditor:
|
Trebuie precizat că în declarația 395 sunt raportate numai livrările făcute efectiv în perioada de raportare vizată, nu și cele pentru care doar s-au emis documentele de transport.
Context: Din informațiile adunate de inspectorii antifraudă în anii precedenți a rezultat că majoritatea comercianților online verificați, care au trimis colete în sistem ramburs, fie nu și-au declarat integral veniturile, fie și le-au declarat parțial. Automat, această practică se traduce în încasări mai mici la stat din taxe și impozite, față de cât ar fi normal să se încaseze dacă veniturile ar fi declarate integral. În acest context, autoritățile au decis să introducă formularul 395 pentru a face tot posibilul să identifice comercianții online care evită parțial sau integral obligațiile fiscale pe care le au.