ACCES PREMIUM
De ce premium?
Reminder: Agenții și dezvoltatorii imobiliari trebuie să anunțe ONPCSB când desfășoară activitate și când nu. Notificările se fac în 15 zile printr-o platformă specială
Din 2 iunie 2022, agenții și dezvoltatorii imobiliari trebuie să anunțe online, într-un termen valabil permanent de 15 zile, dacă desfășoară sau nu activitate, modelul raportării folosite în acest sens fiind oficializat recent de Oficiul Național pentru Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor (ONPCSB). În același timp, cei deja activi au trebuit să anunțe că desfășoară activitate până pe 1 iulie 2022. Platforma specială pentru notificări este activă pe site-ul ONPCSB. Neîndeplinirea obligației poate atrage amenzi între 5.000 și 10.000 de lei.
Articolul continuă mai jos
Așa cum s-a stabilit prin OUG 53/2022,
această nouă obligație din domeniul prevenirii spălării banilor trebuia pusă în aplicare prin ordin al ONPCSB. Vizați sunt agenții și dezvoltatorii imobiliari, dar și alte entități.
Astfel, recent a apărut în Monitorul Oficial Ordinul ONPCSB 145/2022, care include modelul raportării și care a intrat în vigoare pe 1 iunie 2022. În 30 de zile de la intrarea în vigoare a ordinului, adică până pe
1 iulie 2022, entitățile raportoare vizate care erau
deja active trebuiau să depună notificarea. În rest,
notificarea obișnuită pentru începerea, suspendarea sau încetarea activității se face în termen de
15 zile de la evenimentul vizat.
Așadar,
vorbim de două termene diferite, dintre care unul unic și celălalt permanent:
- cei deja activi în prezent trebuiau să anunțe că desfășoară activitate în perioada 2 iunie - 1 iulie 2022 - obligație unică;
- începând din 2 iunie 2022, cei care își încep, își încetează sau își suspendă activitatea trebuie să anunțe acest lucru în termen de 15 zile de la evenimentul vizat - obligație aplicabilă pe termen lung.
Indiferent de situație, cei care ratează termenul de notificare riscă un
avertisment sau o
amendă de la 5.000 la 10.000 lei.
În noul ordin scrie că notificarea
se depune exclusiv prin intermediul platformei de la adresa notificari.onpcsb.ro, care a devenit activă la început de iunie, iar aceasta conține următoarele informații:
- tipul de notificare (activitate în desfășurare sau începerea, suspendarea ori încetarea activității);
- datele de identificare;
- datele de contact;
- datele de identificare ale entității-mamă (dacă e cazul);
- activitățile pentru care se face notificarea;
- data de la care începe, se suspendă sau încetează activitatea ori data de la care e în desfășurare activitatea;
- statul de rezidență fiscală.
Modelul de raportare este anexat la Ordinul 145/2022, însă acesta este doar pentru informare. Formularul se completează și se transmite direct online în platforma pusă la dispoziție de ONPCSB. Pentru a veni în ajutorul entităților vizate,
Oficiul a pus la dispoziție și un ghid de utilizare pentru noua platformă de raportare.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.