Două dintre cele trei mari proiecte de digitalizare pe care Fiscul le implementează în 2022 vizează inclusiv PFA-urile. Este vorba despre sistemele e-Factura și e-Transport, care vor trebui folosite, în anumite condiții, de la 1 iulie 2022, și de către persoanele fizice autorizate.
Cele trei mari proiecte de digitalizare pe care Fiscul le implementează în 2022 sunt fișierul
SAF-T, sistemul
e-Factura și sistemul
e-Transport. Dacă în primul caz PFA-urile sunt exceptate în mod expres de la implementare, în celalte două cazuri vorbim de sisteme ce devin obligatorii pentru PFA-uri, în anumite condiții, de la 1 iulie 2022.
1. e-Factura. Prin
OUG 130/2021, autoritățile au stabilit că toți operatorii economici care
vând, în relația B2B, produse riscante din punct de vedere fiscal trebuie să raporteze în e-Factura facturile electronice aferente. Conform specialiștilor, nu se face nicio distincție între comercianți, astfel că
obligația se aplică, de la 1 iulie 2022, inclusiv pentru PFA-uri. Pe deasupra, obligația vizează și relația B2G, dacă vorbim de achiziții publice.
Informații orientative despre înregistrarea în registrul e-Factura și folosirea sistemului prin Spațiul Privat Virtual
pot fi găsite aici. Informații pe larg despre e-Factura pot fi aflate din evenimentele online organizate recent de avocatnet.ro pe această temă (unul în
martie 2022 și unul în
mai 2022). În esență, PFA-urile care sunt vizate de obligație ar trebui să se pregătească de implementare în săptămânile ce vin, pentru a fi gata până la 1 iulie 2022.
2. e-Transport. În acest caz,
OUG 41/2022 face, de asemenea, o referire generală la operatori economici, astfel că specialiștii spun că
raportarea transporturilor de bunuri riscante din punct de vedere fiscal, prin intermediul Spațiului Privat Virtual,
vizează inclusiv entități de tipul PFA-urilor. Practic, vorbim de o obligație de raportare atunci când PFA-urile se găsesc în postura de vânzător sau în cea de cumpărător de produse riscante.
Deși urmează să fie obligatoriu de la 1 iulie 2022, sistemul e-Transport încă este nefuncțional, astfel că nu poate fi testat nici măcar opțional. Cadrul legal n-a fost definitivat, deoarece
procedura de aplicare n-a fost oficializată, dar, teoretic, e-Transport se va folosi în Spațiul Privat Virtual fără vreo formalitate de bifat în prealabil. În momentul de față pare greu de crezut că autoritățile vor păstra termenul din 1 iulie 2022 (află mai multe informații dintr-un
eveniment recent în care s-a discutat și despre e-Transport, în partea de final), dar ne așteptăm să avem informații noi în perioada imediat următoare. Urmărește toate informațiile pe care le dăm despre e-Transport în
secțiunea specială de aici.
3. Fișierul SAF-T. Acesta a fost introdus în legislație prin OG 11/2021, iar prin
Ordinul Fiscului 1.783/2021 s-a stabilit în mod expres că
PFA-urile, printre alte entități, sunt scutite de implementarea raportării fișierului SAF-T (este vorba de fișierul standard de control fiscal, care oferă acces autorităților la tot felul de informații legate de activitatea companiilor). Raportarea fișierului SAF-T se face treptat, începând de la 1 ianuarie 2022 și până în 2025.