Mai exact, cadrul de competențe generale va conține următoarele categorii:
- eficiență personală (rezolvarea de probleme și luarea deciziilor, inițiativă, gândire strategică, asumarea răspunderii, planificare și organizare) și interpersonală (comunicare, networking - construirea relațiilor - și influențare, comunicare strategică, lucru în echipă, medierea conflictelor);
- responsabilitate socială (orientare către cețățean, adaptare la contextul politic, responsabilitate civică, integritate, managementul vulnerabilităților);
- abilități manageriale (managementul resurselor și al proceselor, dezvoltarea echipei);
- leadership (generarea angajamentului, promovarea inovației și inițierea schimbării, agilitate strategică).
În funcție de nivelul pentru care se recrutează, elementar, operațional, extins sau strategic, aceste competențe trebuie să fie mai avansate sau nu. Ele vor fi notate cu o notă de la 1 la 5, în funcție de obligațiile postului.
În funcție de aceste competențe necesare recrutării unui funcționar public va fi completată și fișa postului standardizată. Aceasta va avea, pe lângă competențele generale menționate anterior, și competențe specifice, cum ar fi cunoașterea limbilor străine, inclusiv limbile minorităților naționale, competențe digitale sau ale competențe specifice în funcție de tipul postului. Dovada acestor competențe specifice se va face fie prin documente care le atestă, fie prin testare printr-o probă suplimentară.
Această fișă a postului urmează să fie completată de persoana care are calitatea de evaluator al titularului postului, cu excepția situației în care acesta este conducătorul autorității sau instituției publice.
Proiectul de act normativ reglementează și etapele care trebuie urmate înainte de scoaterea la concurs a unui post în sectorul public, respectiv:
- constituirea unui grup de lucru la nivelul fiecărei autorităţi şi instituţii publice în vederea analizei posturilor aferente funcţiilor publice;
- analiza posturilor aferente funcţiilor publice şi identificarea necesarului de competenţe;
- stabilirea pentru fiecare post aferent unei funcţii publice a competenţelor generale şi a competenţelor specifice identificate;
- avizarea competenţelor specifice de către Agenţie;
- întocmirea şi aprobarea fişei postului standardizate.
Atenție! Proiectul de HG nu este în vigoare momentan. El trebuie să fie adoptat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial.