În momentul de față, numai parchetul de pe lângă ICCJ (Secția de urmărire penală și criminalistică) are acces direct la registrul conturilor bancare. Alte unități de parchet din țară pot obține informații din registru numai în mod indirect, prin intermediul parchetului de pe lângă ICCJ.
Conform celor discutate de deputați la o ședință a comisiilor din 8 februarie 2022, schimbarea a fost motivată prin faptul că parchetele de pe lângă curțile de apel și tribunale investighează infracțiuni de evaziune fiscală și au nevoie de acces rapid la datele financiare ale contribuabililor, în cadrul cercetărilor penale.
În afară de parchetele de pe lângă curțile de apel și tribunale, situația rămâne neschimbată pentru celelalte unități de parchet din țară, care pot obține informații din registrul ANAF, dacă au nevoie, numai prin intermediul parchetului de pe lângă ICCJ. Așa cum reiese din Legea 304/2004, alte unități de parchet mai funcționează lângă tribunalele pentru minori și familie și judecătorii, însă mai există și parchetele militare.
Registrul conturilor bancare ale persoanelor fizice și juridice a devenit operațional în ianuarie 2021. Inițial, registrul ținut de ANAF era accesibil direct în special autorităților fiscale (inclusiv cele locale) și Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor. Ulterior, însă, Guvernul a extins accesul direct pentru a acoperi și entități precum Poliția Română, Direcția Națională Anticorupție și parchetul de pe lângă ICCJ.
Prin intermediului registrului de la ANAF, sunt accesibile următoarele informații:
- pentru titularul de cont-client, persoanele care dețin dreptul de semnătură pentru conturile deschise și orice persoană care pretinde că acționează în numele clientului: numele, însoțit de toate datele de stare civilă prevăzute în documentele de identitate prevăzute de lege (persoane fizice) și datele cuprinse în actele constitutive sau certificatul de înmatriculare și datele reprezentantului legal al persoanei juridice care încheie contractul (persoane juridice), sau de numărul unic de înregistrare în cazul nerezidenților;
- pentru beneficiarul real al titularului de cont-client: numele, însoțit de toate datele de stare civilă prevăzute în documentele de identitate prevăzute de lege (persoane fizice) și datele cuprinse în actele constitutive sau certificatul de înmatriculare și datele reprezentantului legal al persoanei juridice care încheie contractul (persoane juridice), sau de numărul unic de înregistrare în cazul nerezidenților;
- pentru contul bancar sau de plăți: numărul IBAN și data deschiderii și închiderii contului;
- pentru casetele de valori: numele concesionarului, însoțit de toate datele de stare civilă prevăzute în documentele de identitate prevăzute de lege (persoane fizice) și datele cuprinse în actele constitutive sau certificatul de înmatriculare și datele reprezentantului legal al persoanei juridice care încheie contractul (persoane juridice), sau de numărul unic de identificare în cazul nerezidenților și durata perioadei de concesionare.