Regulamentul de ordine interioară al instanțelor judecătorești a fost modificat în mod oficializat, după ce hotărârea luată la final de mai de Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a fost publicată miercuri în Monitorul Oficial. Mai exact, împărțirea cauzelor pe intervalele orare va ține cont de orele menționate pe citații sau comunicate părților, afișarea listei cauzelor se va face cu cel puțin 24 de ore înainte de termen, inclusiv online, sau cel mai târziu cu o oră înainte de începerea ședinței pentru celelalte cauze în afară de cele penale. În privința copiei legalizate a hotărârilor, ea va putea fi generată și online și va fi comunicată din oficiu de instanță în cazul în care hotărârea trebuie comunicată altor instituții/autorități.
Hotărârea CSM nr. 1.522/2022, publicată miercuri în Monitorul Oficial, stabilește că lista de ședință se va întocmi prin împărțirea cauzelor pe intervale orare, ținându-se cont de orele menționate pe citațiile emise ori cele comunicate anterior părților sau altor participanți la judecată. La stabilirea intervalelor orare pentru strigarea cauzelor se vor avea în vedere duratele de timp necesare pentru instrumentarea cauzelor, durata fiecărui interval fiind, de regulă, de cel mult două ore. Cauzele pot fi grupate pe intervale orare având în vedere și situațiile în care există identitate de părți sau de avocați ori de alți participanți în procedurile judiciare.
Potrivit unui
comunicat al Uniunii Naționale a Barourilor din România prin care se prezintă principalele noutăți aduse regulamentului de ordine interioară, pentru cauzele complexe se recomandă fixarea unei ore distincte la finalul ședinței de judecată sau alocarea unei ședințe separate. Este recomandat ca judecătorul să nu stabilească în cadrul aceleiași ședințe de judecată mai multe cauze care să impună administrarea unui probatoriu complex.
Afișarea listei cauzelor va fi făcută cu cel puțin 24 de ore înaintea termenului de judecată, inclusiv pe pagina de internet a instanței. În alte cauze decât cele penale, la instanțele la care activitatea se desfășoară în 2 – 3 timpi, lista se afișează cel mai târziu cu o oră înainte de începerea ședinței.
Dosarele pot fi studiate și după începerea ședinței de judecată, în cadrul intervalelor orare alocate cauzelor respective, cu încuviințarea președintelui de complet.
Strigarea cauzelor pentru amânare fără discuții se poate face doar în intervalul orar alocat grupului de cauze din care acestea fac parte, stabilit de regulă la începutul acestui interval. La cererea părților, instanța va putea lăsa cauza la a doua strigare cu respectarea intervalului orar prestabilit pentru grupul de cauze din care face parte și cauza respective. În cazul în care niciuna dintre părți nu se prezintă la strigarea cauzei, dosarul poate fi lăsat la sfârșitul intervalului orar alocat pentru grupul de cauze din care face parte cauza respectivă când, după o nouă strigare, în ordinea listei, se va proceda conform dispozițiilor procedurale.
În privința comunicării copiilor legalizate ale hotărârilor judecătorești, principalele schimbări aduse de recenta oficializată hotărâre a CSM vizează definirea noțiunii de copie legalizată a hotărârii judecătorești, care cuprinde ștampila instanței pe fiecare filă și mențiunea „conform cu originalul”, precum și mențiuni privind modul în care aceasta a rămas definitivă sau irevocabilă și data rămânerii definitive sau irevocabile, după caz. Dacă hotărârea nu este definitivă sau a fost desființată, acest aspect se menționează pe copia legalizată eliberată.
De asemenea, generarea și comunicarea copiilor legalizate ale hotărârilor judecătorești se poate face de grefa instanței și prin utilizarea unei aplicații informatice în cazul în care aceasta este disponibilă la nivelul instanței, dacă prin cererea de eliberare au fost indicate datele corespunzătoare în acest scop. În acest caz, copia legalizată cuprinde mențiunile privind modul în care aceasta a rămas definitivă sau irevocabilă și data rămânerii definitive sau irevocabile, cu excepția mențiunii „conform cu originalul”, aplicate în format electronic pe ultima pagină, și semnătura electronică extinsă a instanței, care înlocuiește ștampila instanței și semnătura grefierului.
În cazurile în care legea prevede că hotărârea se comunică altor instituții sau autorități, în vederea îndeplinirii atribuțiilor care le revin, instanța comunică din oficiu copia legalizată a hotărârii judecătorești. La cerere se pot elibera copii legalizate ale hotărârilor judecătorești. Grefierul care eliberează copia solicită, dacă este necesar, primei instanțe, informații referitoare la evidența căilor de atac. La cerere se pot elibera copii legalizate de pe înscrisurile aflate la dosarul cauzei, altele decât hotărârile judecătorești.