„Prin excepție (...), organizațiile sindicale legal constituite pot acorda din fonduri proprii, ocazional, tichete cadou membrilor proprii care nu au calitatea de angajați ai organizației sindicale”, scrie în lege, excepția făcând referire la prevederea introdusă pe final de 2021, prin OUG 130/2021, prin care s-a stabilit că „Este interzisă acordarea de tichete cadou altor categorii de beneficiari decât [angajaților proprii]”.
În afară de această precizare, noua lege mai prevede doar că „Frecvența acordării tichetelor cadou (...) și valoarea lor se stabilesc de către conducerea organizației sindicale. Prevederile referitoare la achiziționarea și emiterea tichetelor cadou se aplică în mod corespunzător”.
Practic, nu se prevede absolut nimic referitor la tratamentul fiscal aplicabil în cazul tichetelor cadou date membrilor de sindicat care nu sunt salariați ai acelui sindicat. Cel puțin teoretic, tratamentul fiscal ar trebui să fie cel aplicabil în cazul acordării de tichete cadou salariaților proprii, însă incertitudinea planează tocmai din cauza lipsei unor prevederi concrete în acest sens.
În momentul de față, tratamentul fiscal al tichetelor cadou arată în felul următor:
- dacă sunt acordate de Crăciun, Paște, Ziua Femeii sau Ziua Copilului, în limita a 300 de lei de persoană (pentru fiecare ocazie), tichetele sunt scutite de taxe;
- dacă sunt acordate în afara acestor ocazii stabilite în mod expres prin Codul fiscal, pentru tichete se datorează taxe - impozit pe venit (cotă: 10%) și contribuții sociale pentru pensii (cotă: 25%), sănătate (cotă: 10%) și muncă (cotă: 2,25%).
În condițiile în care Legea 187/2022 a venit cu excepția pentru sindicate, întrebările au revenit și ele. Se aplică sau nu tratamentul fiscal existent în prezent pentru tichetele acordate salariaților proprii? Și cine anume trebuie să achite la stat, atunci când e cazul, taxele datorate pentru tichetele acordate în afara ocaziilor menționate în Codul fiscal - sindicatul sau angajatorul respectivului membru de sindicat?