- clasele principale de risc (risc mic, mediu, ridicat) trebuie dezvoltate în subclase de risc;
- criteriile generale de risc trebuie dezvoltate în subcriterii de risc;
- trebuie să existe și proceduri de stabilire a subclaselor și a subcriteriilor de risc;
- pe deasupra, este nevoie și de proceduri de administrare corespunzătoare fiecărei clase sau subclase de risc.
„Dezvoltarea subcriteriilor de risc se realizează prin raportare la riscurile de neconformare în ceea ce privește îndeplinirea de către contribuabil/plătitor a obligațiilor prevăzute de legislația fiscală, asociate celor patru criterii generale. Riscurile de neconformare prevăzute (...) sunt riscuri care privesc înregistrarea fiscală, depunerea declarațiilor fiscale, nivelul de declarare și realizarea obligațiilor de plată către bugetul general consolidat și către alți creditori”, scrie în ordin.
Concret, iată cum sunt detaliate cele patru mari criterii de risc fiscal în subcriterii:
1. Pentru criteriul cu privire la înregistrarea fiscală:
- subcriteriul privind neînregistrarea în scopuri de TVA;
- subcriteriul privind neînregistrarea ca plătitor de impozit pe profit;
- subcriteriul privind neînregistrarea ca plătitor de impozit specific;
- subcriteriul privind neînregistrarea ca plătitor de impozit pe venitul microîntreprinderilor;
- subcriteriul privind neînregistrarea ca plătitor de accize;
- subcriteriul privind neînregistrarea ca plătitor de impozit pe impozitul pe venit, precum și al contribuțiilor sociale obligatorii;
- subcriteriul privind neînregistrarea fiscală în cazul desfășurării de activități, obținerii de venituri și altor situații prevăzute de lege pentru care există obligativitatea de înregistrare fiscală;
- subcriteriul privind riscurile asociate acționarilor/ asociaților/administratorilor/altor persoane, din perspectiva înregistrării fiscale;
- subcriteriul privind depunerea cu întârziere a declarațiilor fiscale;
- subcriteriul privind nedepunerea declarațiilor fiscale;
- subcriteriul privind depunerea eronată a declarațiilor fiscale;
- subcriteriul privind riscurile asociate acționarilor/ asociaților/ administratorilor/altor persoane, din perspectiva depunerii declarațiilor fiscale;
- subcriteriul privind incoerența datelor din declarațiile fiscale față de datele din alte formulare prevăzute de lege, depuse de contribuabil;
- subcriteriul privind neconcordanța datelor din declarațiile fiscale și din alte formulare prevăzute de lege depuse de contribuabil, în comparație cu datele și informațiile transmise de terți;
- subcriteriul privind declararea incorectă a cotei și cuantumului impozitelor, taxelor și contribuțiilor de către contribuabil;
- subcriteriul privind reducerea profitabilității;
- subcriteriul privind riscurile asociate acționarilor/ asociaților/ administratorilor/ altor persoane, din perspectiva nivelului de declarare;
- subcriteriul privind plata cu întârziere a obligațiilor fiscale;
- subcriteriul privind neachitarea obligațiilor fiscale;
- subcriteriul privind insolvabilitatea;
- subcriteriul privind riscurile asociate acționarilor/ asociaților/ administratorilor/ altor persoane, din perspectiva realizării obligațiilor de plată.
Clasificarea și administrarea contribuabililor în funcție de risc, operațională abia în 2026
Așadar, ANAF a definitivat momentan numai o componentă dintre cele de care e nevoie pentru a avea un cadru legal secundar complet. Este de așteptat ca restul să vină în următorii ani.
Reprezentanții Ministerului Finanțelor au început abia zilele trecute un proces de consultare a pieței înainte de a face o achiziție publică pentru viitorul sistem informatic, de tip Big Data, al ANAF (numit, pe scurt, SIDI).
Autoritățile estimează că, după derularea procedurii de achiziție publică, începerea contractului pentru implementarea SIDI o să fie la 1 iunie 2023. Perioada de implementare va trebui finalizată cel târziu până la sfârșitul anului 2025, adică până la termenul asumat de România, prin Planul Național de Redresare și Reziliență, pentru operaționalizarea platformei de tip Big Data.
Așa cum reiese din informațiile ministerului, prin intermediul SIDI va putea fi operaționalizat efectiv, însă nu înainte de 2026, sistemul de clasificare și management al contribuabililor în funcție de riscul fiscal.
În afară de componentele legislative de cadru secundar amintite mai sus, prin intermediul SIDI se vor face inclusiv un registru al riscurilor fiscale și un registru de risc al contribuabilului.