Importatorii Porsche România, Þiriac Auto, Renault-Nissan, GM România ºi Trust Motors au împreunã 79% din piaþa maºinilor strãine vândute anul acesta în þarã, segment care a crescut cu 30 la sutã în primele ºapte luni ale anului, conform statisticilor APIA.
Liderul pieþei de import rãmâne grupul Porsche România, importatorul mãrcilor Volkswagen, Audi, Skoda, Seat ºi Porsche, companie care a vândut 23.094 de unitãþi în primele ºapte luni ale anului ºi deþine 27 la sutã din piaþã, aratã datele Asociaþiei Producãtorilor ºi Importatorilor de Automobile din România (APIA).
Creºterea faþã de aceeaºi perioadã a anului trecut a fost uºor superioarã celei a pieþei, 36% faþã de 30%, ºi tocmai de aceea, cota de piaþã a urcat cu un procent în decurs de un an.
Modelele noi au fost principalul motor de creºtere la Porsche. Cifrele aratã cã Ibiza a fost cel mai vândut model Seat, cu 40 la sutã din vânzãrile mãrcii iberice. Audi Q7, lansat în martie, are o cincime din vânzãrile mãrcii germane, în timp ce Volkswagen Eos, deºi s-a vândut în mai puþin de 40 de unitãþi, este liderul segmentului cabrio din România.
Cel mai vândut model al grupului a fost generaþia precedentã Skoda Octavia care ºi-a gãsit aproape 4.000 de clienþi, iar generaþia nouã a aceluiaºi model a fost vândutã în peste 3.000 de unitãþi.
Compania aºteaptã vânzãri de pânã la 38.000 de unitãþi anul acesta, cu aproape 20 la sutã mai mult decât anul trecut, când importatorul a vândut 32.000 de maºini. Pânã acum, evoluþia depãºeºte prognoza, iar reprezentanþii Porsche aºteaptã ºi efectele programului de înnoire a parcului auto, unde mãrcile importate de companie au primit aproape 1.700 de locuri.
Pe locul secund în topul importatorilor se aflã grupul Þiriac Auto, care dupã primul semestru a depãºit la cifre de vânzãri compania Renault-Nissan România. Þiriac Auto a comercializat 14.521 de unitãþi în primele ºapte luni, cu 60 la sutã peste cifrele din perioada similarã a anului trecut, când avea 14% din piaþa vehiculelor de import.
Grupul Þiriac pune rezultatele pozitive pe seama potenþialului de creºtere al mãrcilor Ford ºi Hyundai, ale cãror vânzãri au totalizat douã treimi din bilanþul grupului. Vânzãrile Ford au crescut cu aproape 80 de procente, în timp ce brandul Hyundai ºi-a dublat numãrul de clienþi.
La Ford, creºterea se datoreazã modelului de clasã micã Fiesta, ale cãrui preþuri încep de la 10.000 de euro, cu toate taxele incluse. Romcar, importatorul mãrcii, a adãugat cã rezultatele foarte bune se datoreazã ºi ofertei de cinci ani garanþie fãrã limitã de kilometri plus programului de asistenþã rutierã Ford Suport care vine cu tarife mai mici pentru cei care ºi-au luat maºini Ford anul acesta.
Ford aºteaptã creºteri în continuare, ºi, ca fructifice potenþialul mãrcii americane, reþeaua de dealeri Romcar va creºte cu 50 de procente în acest an, urmând sã ajungã la 30 de reprezentanþe în þarã.
Vânzãrile Hyundai, la rândul lor, au profitat de faptul cã începând cu anul trecut modelul Accent e adus din Turcia, ºi nu mai este supus taxelor vamale de 30 de procente, care ridicã preþurile vehiculelor produse în afara Europei.
Þiriac Auto coordoneazã activitatea a ºase importatori de autovehicule - AutoRom, Romcar, Mazrom Motors, M Car Trading, Premium Auto si Hyundai Auto România, care comercializeazã peste 100 de modele ale mãrcilor Mercedes, Smart, Chrysler, Jeep, Mitsubishi, Ford, Mazda, Jaguar, Land Rover, Hyundai ºi Dodge.
Pe treapta a treia a podiumului importatorilor de automobile se aflã principalul perdant Renault-Nissan România, care la sfârºitul anului trecut se afla pe locul secund, cu 23 la sutã din piaþa maºinilor strãine, iar acum are 17 procente. Importatorul celor douã mãrci a livrat 14.138 de vehicule în perioada ianuarie-iulie (12.624 Renault ºi 1.514 Nissan).
Renault a raportat vânzãri de 13.000 de unitãþi în primele ºapte luni ale anului, însã numãrul se referã la vehiculele facturate, în timp ce valoarea de 12.624 din statisticile APIA pentru aceeºi perioadã se referã la livrãri.
Vânzãrile Renault-Nissan România au scãzut cu ºapte la sutã în perioada ianuarie-iulie 2006, comparativ cu intervalul similar al anului trecut. Luna iulie a fost însã cea mai bunã ca cifrã de vânzãri pentru anul acesta.
Reprezentanþii companiei au spus cã pentru anul acesta aºteaptã ca vânzãrile sã rãmânã la nivelul de anul trecut, când au depãºit toate aºteptãrile ºi s-au apropiat de 27.000 de unitãþi, dublu faþã de 2004.
Compania spune cã în 2006 vânzãrile au scãzut din cauza întârzierii cu trei luni a începerii programului de înnoire a parcului auto, acþiune prin care proprietarii de maºini mai vechi de 12 ani pot primi 3.000 de lei noi ca primã de casare ce constituie avans pentru achiziþionarea unei maºini noi.
Anul trecut, programul a început în aprilie, în timp ce anul acesta a debutat în iulie, iar efectele asupra clienþilor Renault s-au vãzut încã din prima lunã când vânzãrile au fost cu 50 la sutã mai mari decât în iunie.
Compania a livrat în iunie 1.445 de maºini pentru cei înscriºi în program, iar listele mai conþineau încã aproape 1.300 de ºoferi dornici sã-ºi înlocuiascã maºina veche cu un Renault produs anul acesta.
Pentru Nissan, importatorul aºteaptã o creºtere a vânzãrilor de aproape 50 la sutã pentru 2006, iar þinta sa de vânzãri pentru anul curent este de 3.000 de unitãþi.
Dacã vânzãrile Renault-Nissan au scãzut uºor, cota importatorului pe piaþa maºinilor strãine a scãzut accentuat deoarece vânzãrile maºinilor de import au crescut cu 30 la sutã în intervalul ianuarie-iulie, faþã de perioada similarã a anului trecut. Astfel, alianþa franco-japonezã are în prezent 17 la sutã din piaþa de import, în timp ce dupã primele ºapte luni ale anului trecut deþinea 23 de procente.
Pe locul patru în topul vânzãrilor a intrat General Motors România, importatorul cu cea mai mare creºtere dintre cele mai mari cinci companii care aduc maºini noi din strãinãtate.
Astfel, vânzãrile GM România, reprezentantul mãrcilor Opel ºi Chevrolet, au ajuns la 9.053 de unitãþi în primele ºapte luni ale acestui an. Cifrele de vânzãri au crescut cu 90 de procente, iar cota de piaþã a grupului a ajuns la 11 la sutã, faþã de ºapte procente la sfârºitul intervalului ianuarie-iulie 2005.
Creºterea se datoreazã în special vechii generaþii a modelului Opel Astra care costã în medie cu 1.500 de euro mai puþin decât noul Astra. Vechea generaþie a lui Astra reprezintã 40 la sutã din totalul vânzãrilor mãrcii Opel în þarã.
La Chevrolet, cel mai vândut model este Aveo, lansat anul acesta, maºinã care la care preþurile fãrã taxe încep de la 6.300 de euro. Cele douã modele se aflã în topul celor mai vândute zece modele din import ºi ocupã locurile ºase, respectiv nouã.
Topul primilor cinci importatori este încheiat de Trust Motors care aduce în þarã automobilele mãrcii Peugeot. În primele ºapte luni s-au vândut 7.177 de vehicule ale mãrcii franceze, cu 10 la sutã peste nivelul din aceeaºi perioadã a lui 2005. Creºterea a venit pe fondul lansãrii modelului 207, care împreunã cu predecesorul sãu, Peugeot 206, au fost cele mai de succes anul acesta în þarã.
Evoluþia pozitivã a vânzãrilor i se datoreazã ºi modelului de clasã mini, 107, care este în topul celor mai vândute cinci modele din clasa sa în România. Trust Motors ºi-a propus sã vândã anul acesta 2.000 de unitãþi din cele douã modele, 1.200 pentru mezinul gamei ºi 800 pentru Peugeot 207.
Vânzãrile Trust Motors au crescut sub media pieþei de import, iar cota de piaþã a ajuns la opt procente la sfârºitul lui iulie, dupã ce în urmã cu un era de zece la sutã.
Conform statisticilor APIA, în primele ºapte luni, importatorii au vândut 85.594 de unitãþi, cu 30 de procente peste cele 65.669 de vehicule comercializate în intervalul ianuarie-iulie 2005.
Cele cinci companii prezente în top au vândut în primele ºapte luni 67.983 de vehicule, adicã 79 la sutã din piaþa importurilor de automobile.
În aceeaºi perioadã, piaþa auto româneascã a crescut cu 8,7%, iar în primele ºapte luni ale acestui an s-au vândut în total 167.126 de unitãþi, iar autovehiculele din import au reprezentat 51,2 la sutã din totalul vânzãrilor.
Vânzãrile de vehicule autohtone au scãzut cu opt la sutã ºi au ajuns la un total de 81.532 de unitãþi. Scãderea a fost determinatã de douã cauze principale - gama de autoutilitare de la Dacia este în ultimul an de viaþã, iar vânzãrile Daewoo au avut de suferit din cauza incertitudinilor care învãluiau viitorul uzinei din Oltenia.
Scãderea de la Dacia este normalã, deoarece clienþii preferã sã aºtepte lansarea modelelor noi ale mãrcii anul viitor, în timp ce la Daewoo, semnalele cã uzina ar putea fi reprivatizatã în viitorul apropiat a urcat vânzãrile în iulie, când acestea au atins un maxim istoric lunar de 4.177 de unitãþi.
Reporter Vlad Barza
Editor Alexandru Bivol
Comentarii articol (0)