„Procedura prin care avocații au acces gratuit la datele Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară a fost finalizată în urma ultimelor discuții tehnice dintre reprezentanții UNBR și ANCPI.
Practic, odată cu finalizarea acestui mecanism, avocații au de parcurs două etape: înregistrarea cererii – care nu generează automat intrarea în baza de date – și accesul propriu zis la datele solicitate, care necesită avizarea Agenției.
Prima etapă începe prin accesarea pe de site-ul UNBR, de la rubrica info ANCPI, a contului personal de IFEP și urmarea pașilor necesari pentru înregistrarea cererii.
A doua etapă începe după avizarea cererii de către ANCPI și presupune accesul direct al avocatului la datele solicitate, prin intermediul platformei e-Terra 3.
UNBR pune la dispoziție un tutorial cu informații practice privind accesul și operarea sistemului și manualul de utilizare a celei mai recente versiuni a platformei e-Terra”, a transmis UNBR luni.
Legea 7/1966 a cadastrului și a publicității imobiliare este actul normativ care prevede că anumiți specialiști, precum notarii publici, avocații, executorii judecătorești, persoanele fizice și juridice autorizate să efectueze lucrări de cadastru, geodezie, cartografie, experțilii judiciari, dar și instituțiile și autoritățile publice, au acces online gratuit la platforma și serviciile sistemului integrat de cadastru și carte funciară.
Apoi, prin Ordinul 813/2022, ANCPI a stabilit condițiile de acces la datele și informațiile din sistemul informatic de cadastru și carte funciară.
Mai exact, pentru putea accesa gratuit datele de cadastru și carte funciară, cei interesați trebuie să transmită ANCPI:
- o cerere scrisă a reprezentantului legal al entității/ asociației profesionale din care face parte utilizatorul, care să ateste încadrarea în una dintre categoriile menționate;
- lista persoanelor desemnate pentru care urmează a se acorda dreptul de acces la informațiile gestionate de sistemul informatic, cu menționarea datelor de contact ale persoanelor desemnate, respectiv: numele, prenumele, codul numeric personal, calitatea deținută în cadrul entității care solicită accesul, adresa de corespondență, adresa de poștă electronică (e-mail), telefon;
- angajamentul de confidențialitate și de respectare a condițiilor și acordul de prelucrare a datelor cu caracter personal, completate și semnate de către fiecare persoană desemnată.
Informațiile din sistemul informatic se obțin prin utilizarea următoarelor criterii de căutare:
- datele de identificare ale deținătorilor unui imobil/ numele și/ sau codul numeric personal, în cazul persoanelor fizice, denumirea și/ sau codul unic de înregistrare, în cazul persoanelor juridice;
- datele de identificare ale imobilului, constând în număr cadastral/ topografic, numărul de carte funciară;
- adresa administrativă.
Spre sfârșitul lui 2021, lista profesioniștilor care au acces online gratuit la informațiile privind cadastrul și cartea funciară a fost extinsă, fiind adăugați la aceasta și avocații.