Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a invalidat interpretarea dată de autoritățile fiscale române într-o serie de decizii de impunere emise în privința contribuabililor de pe piața asigurărilor, stabilind că art. 56 alin. 1 lit. c din Directiva 112/2006 trebuie interpretat în sensul că serviciile de soluționare a daunelor prestate de societăți corespondente în numele și pe seama unei societăți de asigurări nu fac parte din serviciile prestate de consultanți, ingineri, birouri de consultanță, avocați, contabili și alte servicii similare și nici din prelucrările de date sau din furnizarea de informații, iar TVA nu este datorată în România.
Decizia în cauza
C-267/21 a fost obținută de D&B David și Baias și PwC România în colaborare cu av. prof. dr. Radu Bufan.
În esență, chestiunea litigioasă din litigiul principal vizează
stabilirea locului de taxare din perspectiva TVA a serviciilor de soluționare a daunelor prestate de societăți corespondente (cu sediul în diferite state membre ale Uniunii Europene) în beneficiul unei societăți de asigurare cu sediul în România, în contextul în care, în cadrul unor serii de inspecții fiscale efectuate societățile de asigurări din România, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a considerat că serviciile de soluționare a daunelor prestate de societăți corespondente în numele și pe seama acestora
ar reprezinta operațiuni taxabile din perspectiva TVA în România, locul prestării fiind la sediul beneficiarului, deci în România, întrucât serviciile de soluționare a daunelor fac parte din serviciile prestate de ingineri, și, ca urmare,
a stabilit TVA suplimentar de plată.
Motivul invocat a fost, în principal, acela că serviciile prestate de societățile corespondente ar fi similare cu cele prestate de ingineri și avocați și, ca atare, ar deveni incidentă excepția de la regula stabilirii locului taxării la sediul prestatorului, astfel încât acestea ar trebui taxate în România, la sediul beneficiarului.
Asigurătorul a contestat actele de impunere în fața instanțelor naționale, susținând că serviciile de soluționare daune prestate de societățile corespondente pentru acesta
nu reprezintă operațiuni taxabile în România,
întrucât locul prestării acestor servicii este, atât potrivit legislației naționale, cât și potrivit prevederilor Directivei TVA,
la sediul prestatorului, deci în afara României, în cazul său fiind aplicabilă regula potrivit căreia locul taxării este statul membru de la sediul prestatorului, nu situația de excepție potrivit căreia locul taxării este în țara beneficiarului serviciului.
În alte cuvinte, serviciile prestate de societățile corespondente nu se încadrează în situațiile expres și limitativ prevăzute de lege, respectiv în categoria serviciilor prestate de consultanți, ingineri, juriști și avocați, contabili și experți contabili, birouri de studii și alte servicii similare, având atât natura și finalitatea cu totul și cu totul diferită de acestea din urmă.
În acest context, după analiza cererii formulate în acest sens de contribuabil, Înalta Curte de Casație și Justiție a admis solicitarea de formulare a unei întrebări preliminare și a solicitat CJUE să interpreteze aceste dispoziții legale. Prin soluția pronunțată la data de 1 august 2022, în cauza C-267/21,
CJUE a invalidat interpretarea organelor fiscale și a stabilit că serviciile de soluționare a daunelor prestate de societăți corespondente în numele și pe seama unei societăți de asigurări
nu fac parte din serviciile prestate de consultanți, ingineri, birourile de consultanță, avocați, contabili și alte servicii similare și nici din prelucrările de date sau din furnizarea de informații și, ca atare,
TVA nu era datorat în România.
În esență, în motivare, CJUE a statuat că articolul 56 alineatul 1 litera c din Directiva 112/2006 nu are în vedere profesii precum cele de avocat, consultant, expert contabil, inginer, ci prestări de servicii, legiuitorul european utilizând profesiile care sunt menționate în această prevedere drept un mijloc de definire a categoriilor de prestări de servicii care sunt avute în vedere de aceasta și, astfel, este necesar să se stabilească dacă serviciile de soluționare a daunelor furnizate în numele și pe seama unei societăți de asigurări fac parte din prestările de servicii furnizate în principal și în mod obișnuit în cadrul profesiilor enumerate la articolul 56 alineatul 1 litera c din Directiva 112/2006.
În concret, în privința serviciilor prestate de ingineri la care a făcut referire ANAF în actele de impunere, CJUE stabilește
„că exercitarea profesiei de inginer cuprinde servicii care se caracterizează prin faptul că nu este vorba numai despre aplicarea cunoștințelor și a procedeelor existente la probleme concrete, ci și despre dobândirea de cunoștințe noi și despre dezvoltarea de procedee noi pentru rezolvarea acelorași probleme sau a unor probleme noi”, în timp ce
„serviciile de soluționare a daunelor furnizate în numele și pe seama unei societăți de asigurare (...) nu se încadrează în categoria prestațiilor care corespund acestor caracteristici. Mai precis, deși nu pare exclus ca evaluarea prejudiciilor care rezultă dintr-un accident de circulație să poată fi realizată de un inginer, o astfel de activitate nu se încadrează în mod vădit în serviciile prestate în principal și în mod obișnuit în cadrul acestei profesii (…). În plus, o asemenea posibilitate nu poate fi avută în vedere nici în ceea ce privește evaluarea pacienților în cadrul unei asigurări medicale pentru călătoriile în străinătate.”Această soluție pronunțată de CJUE prezintă
o importanță deosebită dintr-o dublă perspectivă. Pe de o parte, aceasta confirmă criticile formulate de companie încă din faza inspecției fiscale, prin raportare la interpretarea dată de autoritățile fiscale din alte state și de jurisprudența instanțelor din Uniunea Europeană care dovedeau nelegalitatea vădită a interpretării ANAF.
Pe de altă parte, această soluția este extrem de relevantă întrucât
abordarea ANAF a vizat întreaga industrie de asigurări, iar, la acest moment, sunt mai multe litigii fiscale cu soluții diferite în primă instanță. Or, ne așteptăm ca hotărârea instanței europene să aducă claritate în interpretările date de forurile naționale, facilitând corecta soluționare a cauzelor care în prezent sunt suspendate. Aceasta întrucât, analizând punctual fiecare categorie de activități dintre cele enumerate de excepția din art. 56 alin. 1 lit. c din Directiva TVA, Curtea de Justiție a explicat în cuprinsul hotărârii pronunțate în privința fiecăreia dintre acestea de ce nu poate să fie incidentă în privința serviciilor prestate de societățile nerezidente care au prestat servicii către societățile de asigurare, furnizând astfel
dezlegări valoroase pentru alte cazuri și aducând clarificări relevate sferei de aplicare a acestui text legal european.
Nota redacției: Articolul a fost publicat inițial pe blogul PwC România.
Comentarii articol (0)