OUG 133/2022, publicată vineri în Monitorul Oficial, reglementează o serie de măsuri privind gestionarea deșeurilor municipale prevăzute în Programul Național de Redresare și Reziliență.
Modificările aduse de actul normativ sunt, pe scurt, următoarele:
- se elimină din OUG nr. 92/2021 obligația autorităților administrației publice locale ale unităților administrativ-teritoriale de a aproba includerea contribuției pentru economia circulară în tariful de salubrizare; autoritățile administrației publice locale/ asociațiile de dezvoltare intercomunitară, după caz, care au aprobat includerea contribuției pentru economia circulară în tarifele activităților de salubrizare, au obligația ca până în14 noiembrie să recalculeze și să aprobe noile tarife aferente activități de salubrizare fără includerea contribuției pentru economia circulară, în vederea conformării cu această nouă ordonanță;
- se aduc numeroase modificări la Legea serviciului de salubrizare a localităților nr. 101/2006:
- de pildă, apare o nouă activitate de colectare separată a fracțiunilor de deșeuri municipale, prin centre de colectare cu aport voluntar, la care utilizatorii pot preda, cu titlu gratuit, deșeurile reciclabile, deșeurile voluminoase, anvelopele uzate, deșeurile de echipamente electrice și electronice, de baterii și acumulatori, precum și alte tipuri de deșeuri stabilite de autoritățile administrației publice locale;
- scindarea actualei activități de organizare a prelucrării, neutralizării și valorificării materiale și energetice a deșeurilor în trei activități, corespunzător tipului de valorificare, fracțiunii de deșeuri colectate separat și instalațiilor în care se realizează tratarea deșeurilor;
- implementarea unui sistem de colectare separată a bio-deșeurilor;
- implementarea, până la 1 ianuarie 2025, a sistemului de colectare separată a deșeurilor textile; reamintim, în acest context, că firmelor deja le-a fost stabilită obligația de a începe până în 2025 colectarea separată a textilelor, altfel vor risca amenzi de 40.000 lei;
- implementarea, până la 1 ianuarie 2025, a sistemului de colectare separată a deșeurilor periculoase din deșeurile menajere;
- organizarea colectării separate a deșeurilor voluminoase, a celor de echipamente electrice și electronice, de baterii și acumulatori, anvelopelor uzate și a altor tipuri de deșeuri prin centrele de colectare prin aport voluntar al utilizatorilor și/sau campanii periodice de colectare;
- stabilirea politicii tarifare în domeniul gestionării deșeurilor astfel încât să se elimine blocajele financiare ce apar în prezent;
- reglementarea taxei de salubrizare ca fiind o plată care poate fi ajustată sau modificată oricând pe parcursul anului;
- reglementarea nivelului maxim al taxei de salubrizare aplicată utilizatorilor care nu separă corect deșeurile, respectiv utilizatorilor care refuză încheierea contractului de prestări servicii de salubrizare cu operatorul, de până la 2 ori, respectiv de până la 3 ori față de nivelul taxei de salubrizare stabilite pentru utilizatorii care separă corect deșeurile;
- licențierea de către A.N.R.S.C. (Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice) a tuturor activităților de salubrizare desfășurate de operatori pe fluxul deșeurilor municipale; de asemenea, condiționarea acordării licenței de respectarea regimului juridic obligatoriu cu privire la conținutul și durata contractelor de delegare a gestiunii statuat de Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006; va exista și o perioadă de tranziție, până în martie 2023, pentru obținerea licenței A.N.R.S.C. de către operatorii care prestează activitatea de sortare a deșeurilor reciclabile de hârtie, carton, metal, plastic și sticlă colectate separat din deșeurile municipale;
- elaborarea și aprobarea prin ordin al președintelui A.N.R.S.C., până în 10 octombrie, a normelor metodologice de stabilire, ajustare sau modificare a tarifelor pentru activitățile de salubrizare, precum și de calculare a tarifelor/taxelor distincte pentru gestionarea deșeurilor și a taxelor de salubrizare.
„Gestionarea deșeurilor municipale reprezintă o prioritate strategică la nivel național (...) Cu toate acestea, conform ultimului «Raport de țară» publicat pe 27 februarie 2019 «sistemul de gestionare a deșeurilor este subdezvoltat. Principalele probleme constau în colectarea separată insuficientă, lipsa de stimulente economice pentru a renunța la depozitare, scheme ineficiente de răspundere a producătorilor pentru ambalaje, lipsa de infrastructură și investiții în proiecte aflate pe trepte mai înalte ale ierarhiei deșeurilor, precum și lipsa de capacitate administrativă și de angajament din partea cetățenilor» (...)
România este unul dintre statele membre cu cel mai mare risc de neîndeplinire a țintelor din Directiva cadru deșeuri având în vedere că înregistrează în continuare o rată foarte scăzută de reciclare a deșeurilor municipale de 14% (7% reciclare materială și 7% compostare) și o rată foarte ridicată de depozitare a deșeurilor, de 70 % conform datelor Eurostat din 2017, în timp ce media UE este de 45% rata de reciclare și 24% rata de depozitare (...)
Nivelul redus de implementare, la nivel național, a prevederilor din O.U.G. nr. 92/2021 (anterior O.U.G. nr 74/2018) se datorează, în principal, neîndeplinirii de către autoritățile administrației publice locale și de către ADI a obligațiilor legale ce le revin, cu privire la aprobarea includerii contribuției pentru economia circulară în tarifele distincte și la instituirea taxelor speciale pentru utilizatorii care beneficiază individual de serviciul de salubrizare fără a avea contract încheiat cu operatorul, fapt ce a condus la blocarea fluxului financiar între operatorii colectori, operatorii stațiilor de sortare/instalațiilor de tratare și operatorii depozitelor de deșeuri, cu încetarea anticipată, înainte de termen, a unor contracte de delegare”, se menționa în nota de fundamentare care a însoțit OUG-ul în stadiul de proiect.
Comentarii articol (0)