Direcția Regională Antifraudă Fiscală va iniția o acțiune prealabilă de verificare a marilor averi ca urmare a sesizărilor primite de la cetățeni, instituții specializate, precum și din oficiu, pe baza unor corelări cu documente doveditoare, după cum apare în inițiativă.
Vor fi luate în considerare doar sesizările scrise primite de la cetățeni, cu condiția să fie și semnate. Rezultatul acțiunii prealabile se va face printr-o decizie de admitere sau respingere a sesizării. Apoi, decizia de admitere se va înainta unei comisii de verificare a modului de dobândire a marilor averi.
Președintele comisiei de verificare va dispune, în cel mult 30 de zile de la primirea sesizării, citarea persoanei care a făcut sesizarea și, respectiv, a persoanei a cărei avere este supusă verificării. Persoana a cărei avere va fi supusă verificării va da o declarație pe propria răspundere privind averea sa, în care va menționa veniturile realizate, bunurile dobândite, dar și bunurile înstrăinate începând cu 1 ianuarie 2012, sub orice titlu.
În cel mult șase luni de la data sesizării, comisia de verificare va trebui să pronunțe o hotărâre motivată prin care să dispună:
- respingerea acțiunii, când constantă că proveniența bunurilor este justificată;
- trimiterea cauzei spre soluționare curții de apel în raza căreia domiciliază persoana a cărei avere este supusă verificării, dacă constată o vădită disproporție între averea dobândită dintre averea dobândită și veniturile licite mai mare de 10%;
- suspendarea verificării și trimiterea cauzei la parchetul competent, dacă în legătură cu bunurile a căror proveniență este nejustificată rezultă săvârșirea unei infracțiuni.
Pe de altă parte, în cazul în care se constată că proveniența bunurilor este justificată, instanța va stabili închiderea dosarului.
Potrivit inițiativei, prin mare avere se înțelege totalitatea drepturilor patrimoniale ale unei persoane fizice a căror valoare depășește un milion de euro, iar prin diferențe între marile averi și venituri legale se înțeleg acele cazuri în care marile averi depășesc veniturile legale cu cel puțin 100.000 de euro.
După cum este prevăzut în Legea nr. 189/1999, care stabilește condițiile în care cetățenii României pot iniția proiecte de legi, inițiativa legislativă trebuie redactată respectând forma cerută pentru proiectele de lege și trebuie avizată de Consiliul Legislativ. Apoi, proiectul este publicat în Monitorul Oficial, acesta fiind stadiul actual al inițiativei cetățenești amintite mai sus.
Acum, inițiatorii săi trebuie să strângă minimum 100.000 de semnături de la cetățeni cu drept de vot, așa cum prevede Constituția României. Mai exact, semnatarii “trebuie să provină din cel puţin un sfert din judeţele ţării, iar în fiecare din aceste judeţe, respectiv în municipiul Bucureşti, trebuie să fie înregistrate cel puţin 5.000 de semnături în sprijinul acestei iniţiative”.
După strângerea semnăturilor necesare, inițiativa legislativă este înregistrată la Parlament și apoi acesteia i se verifică constituționalitatea la Curtea Constituțională a României. După ce se dă decizia Curții, parlamentarii sunt obligați să introducă inițiativa cetățenească în procedura obișnuită de legiferare.
Astfel, actul va fi dezbătut și votat pe rând la Senat și la Camera Deputaților și va ajunge să se aplice doar după ce e adoptat de Parlament, promulgat prin decret prezidențial și publicat în Monitorul Oficial.
Atenție! Pentru a intra în procedura obișnuită de legiferare, inițiativa cetățenească trebuie să strângă, în următoarea perioadă, cel puțin 100.000 de semnături de susținere.
Comentarii articol (1)