Legislația momentului stabilește că asigurații ce sunt nevoiți să se interneze într-un spital de stat trebuie să beneficieze de tratament pe tot parcursul perioadei în care sunt bolnavi, iar dacă, în spital, trebuie să-și cumpere medicamente, au dreptul să ceară recuperarea sumelor plătite pentru asta. Cu toate astea, pentru că fiecare spital stabilește modul în care se face decontarea cheltuielilor legate de cumpărarea unor medicamente, în practică, procedura ce trebuie urmată pentru recuperarea banilor nu este ușor de identificat și, în cele mai multe cazuri, banii se recuperează greu.
Legea sănătății nr. 95/2006 prevede că asigurații beneficiază de pachetul de servicii de bază în caz de boală sau de accident,
din prima zi de îmbolnăvire sau de la data accidentului
și până la vindecare.
În plus, asigurații au, pe lângă posibilitatea de a alege furnizorul de servicii medicale, precum și casa de asigurări de sănătate la care se asigură, și dreptul de a beneficia de
“rambursarea tuturor cheltuielilor efectuate pe perioada spitalizării cu medicamentele, materialele sanitare și investigațiile paraclinice la care ar fi fost îndreptățiți fără contribuție personală, în condițiile impuse de contractul-cadru”.
Apoi,
HG nr. 696/2021, ce conține contractul-cadru care reglementează condițiile acordării asistenței medicale, a medicamentelor și a dispozitivelor medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2021-2022, stabilește că
spitalele sunt obligate să suporte toate cheltuielile legate de tratarea asiguraților, inclusiv cele legate de medicamente, materiale sanitare și investigații paraclinice.
Atunci când asigurații, pe perioada internării în spitalele publice, în baza unor documente medicale întocmite de medicul curant din secția în care aceștia sunt internați, suportă cheltuieli cu medicamente, materiale sanitare și investigații paraclinice la care ar fi fost îndreptățiți fără contribuție personală,
spitalele trebuie să ramburseze contravaloarea acestora la cererea asiguraților.
Rambursarea cheltuielilor cu medicamente, materiale sanitare și investigații paraclinice este o obligație ce vizează doar
spitalele publice și se face numai din veniturile acestora, în baza unei metodologii proprii aprobate de către directorul spitalului.
Astfel, pentru că nu există o metodologie unică la nivel național, iar pacienților nu le este ușor s-o afle, suma cheltuită de pacienți pe medicamentele administrate în spital nu se poate recupera întotdeauna.
De asemenea, pentru că rambursarea cheltuielilor cu medicamentele se face din banii spitalelor, iar acestea nu le asigură din cauza lipsei fondurilor, de multe ori, se intră într-un cerc vicios, iar banii se recuperează foarte greu.
De principiu, banii plătiți pe tratament pe perioada internării se pot solicita la casieria spitalului, printr-o cerere scrisă ce trebuie să fie însoțită de documentele prin care se poate dovedi achiziția medicamentelor sau materialelor sanitare (chitanță ori factură), dar, în funcție de metodologia stabilită de fiecare spital în parte, pot exista și alți pași suplimentari.
Comentarii articol (1)