Legea nr. 304/2022 privind organizarea judiciară urmează să intre în vigoare pe 16 decembrie și va înlocui atunci actuala lege (Legea 304/2004).
Apare acum menționat în Legea 304 dosarul electronic. Regula rămâne că dosarele se întocmesc şi se arhivează în format hârtie, dar, la nivelul instanţelor judecătoreşti se implementează, în condiţiile stabilite prin regulament adoptat prin ordin comun al ministrului justiţiei şi al preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii, Dosarul Electronic Naţional, de natură să permită, cu respectarea legii, accesul părţilor, prin internet, la dosarul cauzei, comunicarea electronică a actelor de procedură, precum şi posibilitatea depunerii, în aceeaşi modalitate, a unor acte la dosarul cauzei.
Conform dispozițiilor tranzitorii, aspectele din Legea 304 privind implementarea Dosarului Electronic Naţional la nivelul instanţelor judecătoreşti se aplică de la 1 ianuarie 2024.
S-a mai prevăzut expres că ședinţele de judecată ale Completului pentru soluţionarea recursului în interesul legii, ale Completului pentru dezlegarea unor chestiuni de drept şi ale Secţiilor Unite se pot desfăşura, în mod excepţional, şi prin intermediul sistemului de videoconferinţă.
În privința auditării externe a sistemului de repartizare aleatorie a cauzelor vorbim de o mică detaliere în sensul că auditarea a se va finaliza printr-un raport al auditorului, ale cărui concluzii se vor publica pe pagina de internet a Ministerului Justiției, de pildă.
De asemenea, atunci când există un volum ridicat de activitate la nivelul unei secții a Înaltei Curți care soluționează cauze în alte materii decât cea penală, pentru soluționarea acestora într-un termen optim şi previzibil, colegiul de conducere al instanței va putea dispune temporar participarea în complet a unor judecători de la alte secții decât cea penală.
Mai departe, vorbim de o altă reprezentare a conducerii instanțelor și parchetelor în cadrul colegiilor de conducere, iar șefii instanțelor devin majoritari în aceste colegii:
a) la curţile de apel şi tribunale: preşedintele, vicepreşedintele sau vicepreşedinţii, după caz, preşedinţii de secţie şi 2 judecători, aleşi pe o perioadă de 3 ani în adunarea generală a judecătorilor;
b) la tribunale specializate şi judecătorii: preşedintele, vicepreşedintele sau vicepreşedinţii, după caz, preşedinţii de secţie, după caz, şi 2 judecători, aleşi pe o perioadă de 3 ani în adunarea generală a judecătorilor.
S-a mai decis ca măsurile și soluțiile adoptate de procuror să poată fi infirmate motivat de către procurorul ierarhic superior ori de către procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, atunci când acesta constată că sunt nelegale sau netemeinice. Măsurile şi soluţiile adoptate de procurorii din cadrul Direcţiei Naționale Anticorupție şi Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism pot fi infirmate motivat numai de către procurorul ierarhic superior ori de către procurorul – şef al direcţiei, atunci când acesta constată că sunt nelegale sau netemeinice.