„Organul fiscal are obligația ca, la cererea scrisă a contribuabilului/plătitorului supus unei acțiuni de control fiscal, să pună la dispoziția acestuia dosarul administrativ al acțiunii de control fiscal. Acolo unde este cazul, documentele/informațiile sunt anonimizate pentru a se asigura confidențialitatea datelor cu caracter personal și secretul fiscal”, scrie în document. Trebuie subliniat că accesul se dă strict la dosarul controlului derulat în mod curent, nu la toate informațiile de control adunate de ANAF de-a lungul timpului despre cel verificat.
Dosarul administrativ al acțiunii de control fiscal este definit ca reprezentând „totalitatea documentelor și informațiilor care stau la baza constatărilor organului de control fiscal din punct de vedere faptic și legal, precum și cele emise în legătură cu administrarea mijloacelor de probă”, potrivit ordonanței.
Din nota de fundamentare ce a însoțit ordonanța în forma sa de proiect reiese că prevederile sunt introduse în Codul de procedură fiscală pentru ca autoritățile să se conformeze cu o decizie dată de CJUE în 2020 (cauza C-430/19).
La acel moment, judecătorii au hotărât, în esență, că accesul contribuabilului la dosarul său fiscal, înainte de a se da o decizie prin care să se impună sume suplimentare de plată, este esențial pentru legalitatea deciziei în sine. Dacă Fiscul refuză accesul la informațiile pe care-și bazează decizia, aceasta poate fi anulată în instanță, însă numai dacă accesul la acele informații ar fi dus la un rezultat diferit al inspecției fiscale.