ACCES GRATUIT
Proiect: Partidele vor trebui să facă publice contractele de promovare pe care le au cu televiziunile, radiourile sau presa scrisă
Pentru transparentizarea cheltuielilor făcute de formațiunile politice pentru promovarea în presă, dar și a veniturilor agențiilor de presă, mai mulți parlamentari propun, printr-un proiect de lege pus recent în dezbatere la Senat, ca partidele să fie obligate să facă publice contractele pe care le au încheiate pentru promovarea în presă. În plus, cheltuielile pe care le fac partidele politice pentru difuzarea materialelor electorale la radio, televiziune, în presa scrisă şi cea online nu vor mai putea depăși 40% din totalul subvenţiei pe care o primesc de la stat.
Articolul continuă mai jos
Atât
Legea nr. 504/2002 a audiovizualului, cât și
Legea nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale urmează să fie modificate pe viitor, potrivit
proiectului de lege de la Senat, astfel încât sumele plătite de partidele politice pentru promovare și încasate de agențiile de presă să devină informații publice, accesibile oricui.
“Contractele în vigoare încheiate pentru promovarea în presă sau pentru realizarea de propagandă, inclusiv eventualele acte adiţionale, se publică pe site-ul partidului politic şi la sediile acestora în loc vizibil şi trebuie actualizate într-o perioadă de maximum 30 de zile de la momentul în care au survenit modificări, cu respectarea datelor cu caracter personal, precum şi cu evidenţierea serviciilor, părţilor contractante şi a sumelor aferente contractului respectiv”, va apărea, după ce proiectul de față se va aplica, în Legea nr. 334/2006.
De asemenea,
sumele primite de partidele şi alianţele politice prin subvenţii de la bugetul de stat, precum şi toate contractele încheiate de acestea pentru cheltuirea acestor sume vor fi
considerate informaţii de interes public (în sensul
Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţii de interes public), iar accesul la aceste informații nu va putea fi limitat prin invocarea secretului comercial sau a unei clauze de confidențialitate.
Totodată, același regim, mai exact, de informații de interes public, îl vor avea și contractele încheiate de terţi cu presa sau pentru realizarea de propagandă cu privire la activitatea unor formaţiuni sau alianţe politice ori cu privire la membri ai acestora.
Apoi, cheltuielile făcute de formaţiunile şi alianţele politice pentru difuzarea materialelor de propagandă electorală la radio, televiziune, în presa scrisă şi online vor putea reprezenta
cel mult 40% din totalul subvenţiei de stat primite de acestea.
Pe de altă parte, în raport cu Legea nr. 504/2002, proiectul stabilește că programele pentru care au fost aduse contribuţii politice vor trebui să menţioneze clar faptul că programul a fost sponsorizat, precum şi formaţiunea politică, alianţa politică sau membrii acestora pentru a căror promovare a fost furnizată contribuţia politică.
În fine, sponsorizarea sau
furnizarea de contribuţie politică pentru programele jurnalelor de ştiri şi programele de actualităţi politice vor fi interzise. Acum, potrivit Legii 504/2002, interdicția se aplică doar în cazul sponsorizării.
Propunerea are ca scop, potrivit inițiatorilor, transparentizarea cheltuielilor făcute de partide pentru promovarea în presă sau pentru propagandă, controlul modului în care partidele înțeleg să cheltuiască banii publici primiți ca subvenție și transparentizarea veniturilor agențiilor de presă.
Atenție! Pentru a se putea aplica, proiectul de lege trebuie adoptat la Parlament, promulgat de președintele țării și publicat în Monitorul oficial.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)