Practic, deoarece Codul de procedură fiscală nu detalia anterior cine e competent, în cadrul ANAF, să deruleze controale inopinate, s-a precizat clar că este vorba de organele de inspecție fiscală și de organele de verificare a situației fiscale personale a persoanei fizice.
„Art. 135 din Codul de procedură fiscală reglementează regulile privind desfăşurarea controlului inopinat fără a se menționa care sunt organele fiscale competente în efectuarea acestuia. (...) Se propune completarea art. 135 în sensul stabilirii faptului că pentru efectuarea controlul inopinat sunt competente organele de inspecție fiscală și organele fiscale competente să exercite verificarea situației fiscale personale. (...) Propunerea are în vedere clarificarea regulilor de competență care guvernează exercitarea controlului inopinat cu regulile de competență națională pentru organele de inspecție fiscală și organele care efectuează verificarea situației fiscale personale”, era explicat în nota de fundamentare ce a însoțit ordonanța în forma sa de proiect.
Totodată, mai merită amintită și o schimbare indirectă. Din moment ce regulile privind locul derulării inspecției fiscale se aplică și în cazul controalelor inopinate, rezultă că, automat, și acestea din urmă se pot derula de-acum de la distanță, în absența celui verificat.
În altă ordine de idei, trebuie precizat că Guvernul a ajustat și regulile controlului antifraudă, unde se folosea anterior sintagma „control operativ și inopinat”. Această sintagmă a fost înlocuită în Cod cu sintagma „control antifraudă” tocmai pentru a evita confuziile între controlul inopinat (articolele 134 și 135) și controlul antifraudă (articolele 136 - 137^1).