Propunerea legislativă pentru eliminarea barierelor birocratice excesive în comerț și facilitarea transferului de bunăstare către consumatori a fost înregistrată de curând la Senat. În linii mari, ea vizează abrogarea mai multor prevederi din OG nr. 99/2000, dar pentru asta ar trebui adoptată (votul decisiv e la deputați) și să obțină apoi și semnătura președintelui statului.
Ce doresc inițiatorii să abroge, mai exact, din această ordonanță și ce vor să redefinească:
1. O primă chestiune e cerința actuală privind cunoștințele de specialitate și personalul calificat pentru exercitarea de activități cu produse din sectorul alimentar și de alimentație publică („Exercitarea de activități comerciale cu produse din sectorul alimentar și de alimentație publică necesită cunoștințe de specialitate și se efectuează cu personal calificat”).
2. Cerința ca personalul angajat să fi absolvit un curs de specialitate pentru comercializarea produselor alimentare și/sau de alimentație publică ori să fi desfășurat cel puțin 2 ani de activitate profesională în acest domeniu și să fi absolvit un curs privind noțiuni de igienă fundamentale („În termen de un an de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, personalul angajat în efectuarea de activități comerciale cu produse din sectorul alimentar și de alimentație publică va trebui să îndeplinească una dintre următoarele cerințe profesionale:a) să fi absolvit un curs de specialitate pentru comercializarea produselor alimentare și/sau de alimentație publică, organizat conform legislației în vigoare;b) să fi desfășurat cel puțin 2 ani de activitate profesională de comercializare de produse alimentare și/sau de alimentație publică și să fi absolvit un curs de noțiuni fundamentale de igienă, organizat în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare.”).
3. Eliminarea prevederii referitoare la perioadele din an în care se pot face soldările („Vânzările de soldare se pot efectua numai în cursul a două perioade pe an, cu o durată maximă de câte 45 de zile fiecare, cu condiția ca produsele propuse pentru soldare să fie oferite spre vânzare în mod obișnuit înaintea acestei date”). Eliminarea acestei interdicții ar însemna că vânzările de soldare se pot face oricând în timpul anului. Acum,avem perioada 15 ianuarie - 15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamnă - iarnă și perioada 1 august - 31 octombrie inclusiv, pentru produsele de primăvară - vară.
De asemenea, tot aici, se propune eliminarea prevederii conform căreia vânzarea de soldare trebuie să aibă loc în structurile de vânzare în care produsele respective erau vândute în mod obișnuit.
4. La vânzările din magazinele de fabrică sau depozitele de fabrică se elimină condițiile de vânzare a produselor cu preț redus și asupra cărora au fost informați clienții („În cadrul vânzărilor definite la art. 29, cu excepția produselor alimentare, producătorii pot practica vânzări cu preț redus pentru acea parte din producția lor care îndeplinește următoarele condiții asupra cărora consumatorii au fost informați: a) nu a fost anterior oferită spre vânzare din cauza defectelor de fabricație; b) face obiectul retururilor din rețeaua comercială; c) reprezintă stocul din producția sezonului anterior rămas nevândut.”).
În cazul vânzărilor de acest fel, producătorii nu vor mai fi obligați să pună la dispoziția organelor de control abilitate toate documentele legale care justifică originea și data de fabricație a produselor care fac obiectul acestor vânzări.
5. Inițiatorii vor să redefinească vânzările promoționale, pentru care acum sunt prevăzute anumite condiții - mai exact, aceste condiții nu vor mai trebui bifate pentru a putea vorbi de vânzări promoționale (să nu fie efectuate în pierdere, să se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile, precum și la servicii vândute ori, după caz, prestate în mod curent și produsele și serviciile promovate trebuie să existe la vânzare pe durata întregii perioade anunțate a vânzărilor promoționale sau comerciantul va informa consumatorii că oferta este valabilă numai în limita stocului disponibil).
6. De asemenea, se va redefini noțiunea de vânzare în pierdere și vânzare de lichidare.
7. Inițiatorii vor să elimine, totodată, toate referirile la vânzările în afara spațiilor comerciale, dar și să permită condiționarea vânzării către consumator a unui produs de cumpărarea unei cantități impuse sau de cumpărarea concomitentă a unui alt produs sau serviciu, condiționare care actualmente este interzisă.
8. Desigur, toate sancțiunile care sunt legate de nerespectarea prevederilor privind toate chestiunile de mai sus vor fi și ele abrogate.
Toate acestea sunt văzute ca formalități și obligații excesive de inițiatorii acestei propuneri și aceștia amintesc de o adresă a Consiliului Concurenței, din 2021, în care se sublinia oportunitatea eliminării acestor obstacole concurențiale, mai ales în ceea ce privește restricțiile la vânzări și, cu toate că și Guvernul, în primăvara lui 2021, a susținut același lucru, OG 99 rămâne încă în vigoare cu toate aceste formalități excesive.
Atenție! Propunerea legislativă e abia la începutul parcursului său în Parlament și trebuie dezbătută și adoptată în Parlament (votul final, la deputați) pentru a putea ajunge apoi la promugare și, într-un final, în Monitorul Oficial.