Activitatea comercianților urmează să fie simplificată serios prin mai multe măsuri incluse într-un proiect de OUG inițiat azi de Ministerul Economiei. Aceste măsuri de debirocratizare ar veni după ce Guvernul deja a operat unele simplificări pe finalul anului trecut.
Proiectul de OUG apărut azi la Ministerul Economiei trebuie doar aprobat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial pentru a se aplica. Prin acesta se propun noi măsuri de debirocratizare pentru comercianții din România, după
cele operate pe final de 2020 (care vizau în principal soldările), prin modificarea Ordonanței Guvernului 99/2000.
Iată principalele măsuri:1. O nouă excepție de la aplicarea regulilor speciale de comercializare.Mai precis, vor fi exceptate de aplicarea OG 99/2000 activitățile de comercializare a produselor (ne)alimentare, a băuturilor și a altor bunuri pentru uz domestic, dacă furnizarea se face în baza unei înțelegeri online între părți și livrarea e făcută direct de profesioniști prin deplasarea în anumite locuri stabilite de comun acord cu consumatorii.
În nota de fundamentare a proiectului, inițiatorii spun că în acest fel vor să permită în România modelul REKO, ce permite desfacerea și vânzarea produselor direct de la producătorul local la consumator prin intermediul unor platforme online, aplicații sau rețele de socializare. În acest fel, dispare necesitatea intermediarilor.
„Modelul de desfacere presupune organizarea unor grupuri sau comunități de producători locali și consumatori pe o platformă online unde producătorii își listează oferta de vânzare în mod regulat/periodic, săptămânal sau la un alt interval propriu, iar consumatorii interesați plasează comenzi prin intermediul platformei sub forma unor mesaje/comentarii care exprimă acordul de voință în sensul cumpărării. Astfel, acordul de voință al contractului de vânzare se încheie la distanță, online, urmând ca livrarea și plata să aibă loc ulterior, asemeni altor sisteme de comercializare cu livrare cunoscute deja economiei românești.Ulterior, producătorii și cumpărătorii se întâlnesc la un anumit loc și la un anumit timp prestabilite pentru livrarea/plata produselor, pe o perioadă scurtă care permite tuturor părților, în funcție de numărul de vânzători/cumpărători și de comenzi, să efectueze operațiunile de predare-primire și/sau plată, după caz. Locul prestabilit este, în general, dar nu obligatoriu, asigurat de organizatorul grupului REKO într-o zonă domeniu privat, fie proprietate proprie, fie proprietate a unui terț, având acordul acestuia”, explică inițiatorii, subliniind că modelul REKO n-are nicio legătură cu ideea de piață publică.
2. La comerțul cu produse alimentare nu vor mai fi necesare cunoștințele de specialitate.Proiectul de OUG urmează să abroge alineatele 2 și 3 ale articolului 5, care stabilesc acum că cine vrea să comercializeze produse alimentare are nevoie de cunoștințe de specialitate.
Adică ori să absolve un curs de specialitate pentru comercializarea produselor alimentare și/sau de alimentație publică, ori să desfășoare cel puțin doi ani de activitate profesională de comercializare de produse alimentare și/sau de alimentație publică și să absolve un curs de noțiuni fundamentale de igienă.
3. Interdicția de a vinde în pierdere, abrogată.O altă schimbare importantă va fi ștergerea interdicției actuale de a vinde produse în pierdere. Vânzarea în pierdere este orice vânzare la un preț egal sau inferior costului de achiziție, faptă pentru care comercianții riscă acum o amendă între 2.000 și 10.000 de lei.
4. O să dispară unele reguli pentru vânzările de lichidare.Mai precis, vor fi abrogate articolele 19-21 din OG 99/2000, care fac referire la notificarea în avans a vânzărilor de lichidare la primărie și justificarea provenienței produselor care vor fi comercializate, dar și la lichidarea exclusiv a stocului notificat, în magazinele în care sunt vândute produsele de obicei.
„În prezent, comercianții au obligativitatea notificării vânzărilor de lichidare la administrația publică locală printr-o procedură greoaie, birocratică și nejustificată. Se remarcă în forma actuală faptul că această obligație sporește birocrația fără a aduce vreun beneficiu consumatorului. Această condiție creează numeroase dificultăți în practică, întrucât este depășită în contextul comerțului modern și nu are în vedere situații precum vânzările online și contractele încheiate la distanță”, lămuresc inițiatorii.
5. Mai puține restricții și la vânzările de soldare.În acest caz, o să fie abrogate articolele 23, 25, 27 și 28, prin care se stabilește în prezent că vânzările de soldare se pot face numai în două perioade pe an (15 ianuarie - 15 aprilie și 1 august - 31 octombrie), cu o durată maximă de 45 de zile fiecare, și numai în cadrul magazinelor în care produsele sunt comercializate de obicei.
6. O să dispară interdicția de a condiționa vânzările.Este vorba de abrogarea articolului 51, care prevede acum că
„este interzisă condiționarea vânzării către consumator a unui produs de cumpărarea unei cantități impuse sau de cumpărarea concomitentă a unui alt produs sau serviciu. De asemenea, este interzisă prestarea unui serviciu către consumator, condiționată de prestarea altui serviciu sau de cumpărarea unui produs.”7. Mai puține condiții pentru magazinele/depozitele de fabrică.De asemenea, autoritățile vor simplifica regulile vânzărilor din magazinele sau depozitele de fabrică. Astfel, o să fie abrogate articolele 30 (anumite condiții privind informarea consumatorilor despre stocuri) și 31 (necesitatea documentelor justificative pentru produsele vândute).
Atenție! Proiectul de OUG trebuie aprobat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial pentru a se aplica.