În ambele acte sunt menționate, ca punct de început pentru raportarea veniturilor neimpozabile, veniturile aferente lunii ianuarie 2023 (cu termen la 25 februarie 2023), în cazul celor cu obligația lunară de depunere a formularului. Pentru cei care pot depune trimestrial declarația 112, punctul de început este reprezentat de veniturile aferente primului trimestru din 2023 (cu termen la 25 aprilie 2023).
„Nu știu dacă ați observat, dar, cred că, cu vreo câteva luni în urmă, declarația a fost modificată, în sensul că se cere raportarea inclusiv a veniturilor neimpozabile în declarația 112. În trecut nu se raportau aceste venituri. Acum, probabil pentru motive statistice și de monitorizare, există și această obligație de raportare a veniturilor neimpozabile. Gen acele programe de tip stock option plan, care în anumite condiții sunt neimpozabile, înainte nu se raportau în declarația 112, însă acum, chiar fiind neimpozabile, trebuie declarate acolo”, a confirmat informația, la o conferință recentă, Bogdan Cârpă-veche, Senior Manager la PwC România.
„Completarea distinctă a rândurilor 8.1 - 8.4., este obligatorie începând cu declararea veniturilor asimilate salariilor și a avantajelor impozabile/neimpozabile, după caz, aferente lunii ianuarie 2023, al căror termen de declarare este 25 februarie 2023, respectiv 25 aprilie 2023, pentru contribuabilii care au obligația depunerii trimestriale a Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”, scrie, mai precis, în instrucțiunile declarației 112, cu referire la rândurile 8.1 - 8.4 de la subsecțiunea E3 din cadrul secțiunii E a anexei 1.2 pentru asigurat.
La rândul 8.4 trebuie completate, astfel, următoarele venituri neimpozabile:
- indemnizații de delegare;
- indemnizații de detașare;
- indemnizații specifice detașării transnaționale;
- prestații suplimentare primite de salariați în baza clauzei de mobilitate;
- avantajele sub forma dreptului la stock options plan, la momentul acordării și la momentul exercitării acestora;
- contribuțiile la un fond de pensii facultative, precum și contribuțiile la scheme de pensii facultative, suportate de angajator pentru angajații proprii, în limita a 400 euro anual pentru fiecare persoană;
- primele de asigurare voluntară de sănătate, precum și serviciile medicale furnizate sub formă de abonament, suportate de angajator pentru angajații proprii, astfel încât la nivelul anului să nu se depășească echivalentul în lei al sumei de 400 euro, pentru fiecare persoană;
- contravaloarea serviciilor turistice și/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru salariații proprii și membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariații proprii sau alte persoane, astfel cum este prevăzut în contractul de muncă sau în regulamentul intern.
- prime, stimulente, alte sporuri;
- venituri impozabile asimilate salariilor:
- indemnizații de delegare;
- indemnizații de detașare;
- indemnizații specifice detașării transnaționale;
- prestații suplimentare primite de salariați în baza clauzei de mobilitate;
- indemnizația de neconcurență;
- avantaje în bani și în natură:
- contravaloarea tichetelor de masă;
- contravaloarea tichetelor de creșă;
- contravaloarea tichetelor cadou;
- contravaloarea tichetelor culturale;
- contravaloarea voucherelor de vacanță;
- avantaje primite de la terți ca urmare a unei relații contractuale între părți;
- prime de asigurare, precum și serviciile medicale furnizate sub formă de abonament, plătite de către suportator pentru angajații proprii la momentul plății acestora, altele decât cele obligatorii și cele din categoria celor neimpozabile.
Cea mai recentă schimbare a declarației 112 s-a produs în septembrie 2022, atunci când ordinul cu formularul și instrucțiunile sale a fost emis, la comun, de Fisc și alte entități (Casa Națională de Pensii, Casa Națională de Sănătate și Agenția Națională de Muncă). Asta după ce anterior ordinul comun era emis de ministerele Finanțelor, Muncii și Sănătății.