Peste douazeci de vedete tv sint vinate de magnatul media Dogan pentru a fi angajate la viitoarea televiziune Kanal D.
Kanal D isi propune sa fie un post de divertisment, iar vinatoarea vedetelor a inceput de citeva luni. Emisari ai magnatului turc Aydin Dogan propun celor care fac ratingurile actualelor televiziuni sume de neinchipuit. Vedetele pastreaza, deocamdata, discretia asupra stadiului in care au ajuns negocierile. Grupul Dogan a initiat afacerile media din Romania cu Cristian Burci, fostul patron al Prima TV, care urma sa primeasca 30% din afacere in schimbul punerii la dispozitie a studiourilor. Burci a iesit insa din combinatie, drept pentru care Dogan il testeaza acum pe Valeriu Lazarov, in vederea unei viitoare colaborari.
Pentru prima data in ultimii zece ani, marii concurenti din audiovizualul romanesc sint pusi in fata unui concurent puternic. Dogan Media Group a reusit, in trei zile, sa transforme marile certitudini ale pietei in semne de intrebare si sa arunce in aer ordinul de marime al sumelor investite intr-un post de televiziune.
Daca turcii au intr-adevar disponibilitatea de a-si deschide spre Romania buzunarele largi si pline, sumele investite in resursele umane vor duce la o crestere semnificativa a onorariilor vedetelor. Primele de instalare de citeva sute de mii de euro si salariile duble fata de cele obtinute acum de cei ofertati reprezinta un atu pe care nici o alta televiziune din Romania nu l-a mai avut.
"Ce-ai zice daca?"
Reprezentantii grupului turc de media Dogan stau cu ochii si cu portofelul tinta pe televiziunile din Romania. In urma unui studiu de piata, spun surse din apropierea conducerii grupului, ei au intocmit o lista de vedete care le-ar asigura din start o cota de audienta promitatoare. Lista cuprinde cel putin 20 de nume. Punctul comun al acestora il constituie notorietatea mare si un parcurs bun in ceea ce priveste ratingul.
Printre numele confirmate pina acum de sursele noastre se numara Teo Trandafir, Andreea Marin, Dan Negru, Robert Turcescu, Dana Mladin si Lucian Mindruta. Ultimii doi au admis ca a existat o asociere indirecta intre numele lor si grupul turc, dar spun ca nu au primit nici o oferta directa. Mladin a declarat pentru "Cotidianul" ca doar a auzit de la terte persoane ca s-ar afla in atentia lui Dogan, in timp ce Mindruta spune ca a fost abordat doar indirect si ca era vizat pentru o functie de conducere editoriala. "Acum o luna si jumatate, o persoana, despre care nici nu stiu daca era reprezentant Dogan sau nu, m-a intrebat "Ce-ai zice, daca?". Am intrebat despre ce e vorba exact, nu a stiut sa-mi spuna, iar eu am spus ca putem vorbi sa vedem ce vor. De atunci nu m-a mai intrebat nimeni nimic", a declarat redactorul-sef al Antenei 1.
Vedetele nu vor sa comenteze oficial zvonurile din ultimele zile. "Nu pot vorbi absolut nimic despre asta", a declarat Dan Negru, "planurile mele ramin legate de Realitatea TV", a precizat Turcescu, in timp ce Andreea Marin a declarat ca "nici una dintre ofertele pe care le primesc nu este facuta publica decit in momentul in care proiectul devine concret. Nu v-am spus nici ca da, nici ca nu".
Generalist, dar de divertisment
In luna mai, grupul turc Dogan Media Group anunta lansarea unei televiziuni de divertisment, cu investitii de 30-35 de milioane de euro in decurs de un an. Dosarul depus la Consiliul National al Audiovizualului vorbea despre un post generalist, cu jumatate din program sustinut prin filme. Potrivit proiectului, divertismentul ocupa doar 25% din tipul de emisie, restul fiind emisiuni informative (20%) si cu profil educativ, cultural sau religios (5%).
Burci le schimba strategia
In cererea depusa de Kanal D la CNA se precizeaza ca 40% dintre productiile difuzate vor fi proprii. "Nu vor sa importe formate din exterior, ne-au spus ca vin cu concepte proprii si ca vor sa reprezinte o alternativa la programele gen Lazarov. Asta a contat destul de mult in decizia noastra", a declarat Attila Gasparik, vicepresedintele CNA. Pozitia inedita parea sa fie sustinuta si de o precizare din dosar referitoare la filmele ce vor fi difuzate, in care se spune ca noul post vrea "sa promoveze cinematografia din afara sferei de influenta a Hollywoodului".
Declaratia de intentie a grupului Dogan pare sa fie infirmata de negocierile pe care acesta le-a inceput tocmai cu firma lui Valeriu Lazarov, confirmate de surse din apropierea acestuia. Nevoia de a apela la case de productie independente, precum cea a lui Lazarov, pare sa vina din faptul ca Dogan nu are, la aceasta ora, studiouri proprii. Unele voci sustin ca spatiile ar fi trebuit sa fie puse la dispozitia televiziunii de Cristian Burci, fostul patron al Prima TV, caz in care acesta ar fi devenit proprietarul a 30% din actiunile Dogan Media International, reprezentanta din Romania a grupului Dogan. Dar Cristian Burci s-a retras din negocieri, iar grupul de media cauta in continuare spatiul potrivit pentru un sediu. Esecul parteneriatului cu Burci a determinat grupul Dogan sa adauge 15 milioane de dolari la investitia programata initial, ajungind la aproape 50 de milioane de dolari.
In toamna asta sau in vara viitoare?
Explozia zvonurilor legate de Kanal D a lasat deschisa intrebarea: de cind cele doua mari televiziuni comerciale generaliste, PRO TV si Antena 1, vor avea un concurent puternic?
Dogan se fereste sa dea vreo informatie oficiala legata de activitatea sa in Romania, dar nu a dezmintit zvonurile care dadeau ca sigura lansarea Kanal D in toamna acestui an. Informatiile venite dinspre sursele interne ale noului post spun ca turcii au ca obiectiv o cota de piata intre 2 si 4% pina la finele lui 2006 si 10% un an mai tirziu. Cu toate acestea, o parte dintre persoanele intrate in contact cu reprezentantii grupului spun ca lansarea oficiala nu va avea loc inainte de vara anului viitor. Rigorile legale impun insa inceperea emisiei in maximum 12 luni de la obtinerea licentei, adica in mai 2007, drept pentru care primele luni de emisie s-ar putea rezuma doar la difuzarea de programe cumparate, gen filme, documentare etc.
O companie cit toata berea romaneasca
Grupul Dogan e cel mai mare proprietar media din Turcia, dar afacerile nu se limiteaza doar la tv si ziare.
Dogan Yayin Holding (DYH) a avut o cifra de afaceri de 1,04 miliarde de dolari, cam cit au inregistrat toate fabricile romanesti de bere, si un profit net de 44 de milioane in 2004 si este detinut in proportie de 66% de miliardarul Aydin Dogan, restul pachetului de actiuni fiind tranzactionat la bursa din Turcia. De asemenea, mogulul media este proprietar a peste 50 de companii in domeniul bancar, asigurari, energie si turism.
40% din piata de publicitate turca
DYH desfasoara operatiuni pe piata tv, radio, cablu, Internet si in domeniul editorial, grupul tiparind ziarele de mare tiraj "Hürriyet", "Milliyet", "Radikal", "Fanatik". In acelasi timp, holdingul Dogan este o afacere de amploare, care cuprinde, pe linga media, turism, telecomunicatii, industrie si servicii financiare. In primele patru luni din 2006, numai grupul media a obtinut un profit de 23 de milioane de euro. Totodata, compania atrage aproximativ 40% din piata de publicitate din Turcia, incasarile ridicindu-se anual la 500 de milioane de dolari. Veniturile din publicitate au crescut in prima jumatate a lui 2006 cu 33%.
Investitii in noile media
Sint voci care considera ca misiunea grupului va fi dificila in Romania, pe o piata destul de conservatoare. "Daca investitia anuntata este reala, probabil postul va reusi sa isi atinga targeturile de notorietate in urmatorii doi-trei ani, dar fara mari succese sub aspectul cotei de piata", spune George Domnisoru, analist media. In Turcia grupul a marsat in ultimii ani pe multimedia, pe content business si 3G, telemarketing, platforme tv, Internet. "Piata noastra nu este inca pregatita pentru astfel de servicii", mai spune analistul media. Totusi, exista opinia ca in acest moment la noi nu exista un post de divertisment "generalist". "Pe de alta parte, nu trebuie sa uitam ca exista deja pe piata un soi de «pozitionari» ocupate de unele dintre televiziunile nationale pe arii care pot fi lejer atribuite divertismentului", spune Vlad Tureanu, Managing Partner D&D Research.
Comentarii articol (0)